Yliopistojen neuvottelujärjestelmä
Tulopoliittinen kokonaisratkaisu sekä valtion keskustason
neuvottelujärjestelmä ja sopimukset koskevat myös
yliopistoja. Yliopisto-opettajia koskeva tarkentava virkaehtosopimus
neuvotellaan ja sovitaan opetusministeriön tasolla. Muun
henkilöstön kuin opetushenkilöstön järjestelyvaraneuvottelut
käydään kuitenkin yliopistoissa. Sekä keskustason
sopimusten että yliopiston tarkentavan virkaehtosopimuksen
soveltaminen tapahtuu yliopistoissa. Palkkausuudistus tulee korostamaan
yliopistotason merkitystä.
Yliopistoja koskevassa työmarkkinatoiminnassa voidaan nähdä
eri tasoja: Tupo-taso, valtion keskustaso, opetusministeriön
taso ja yliopistotaso. Lisäksi tule vielä henkilökohtainen
sopimusmahdollisuus. Kaikki tasot eivät ole aina käytössä.
Tupo-taso
Tulopoliittisissa kokonaisratkaisuissa osallisia ovat keskusjärjestöt
(AKAVA, SAK ja STTK) ja niitä vastaavat työnantajaorganisaatiot.
Myös valtiovalta on mukana tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa.
Yliopistoalan liitot vaikuttavat kokonaisratkaisuun lähinnä
keskusjärjestönsä välityksellä.
Tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa luodaan raamit muiden
tasojen työmarkkinaratkaisuille. Raamit voivat olla enemmän
tai vähemmän tiukkoja. Raamien puitteissa jää
kuitenkin aina liikkumavaraa, kuten on käynyt tälläkin
kierroksella.
Valtion keskustaso
Yliopistot ovat osa valtiota, itse asiassa yliopistolaitos on
henkilökuntamäärällään laskettuna
valtionhallinnon selvästi suurin työnantaja. Tätä
yliopistojen suuruutta ei ehkä aina ole osattu käyttää
riittävästi hyväksi valtionhallinnon keskustason
neuvottelutoiminnassa.
Valtion keskustason neuvottelutoiminnassa osallisina ovat Valtion
työmarkkinalaitos valtion päätyönantajana
ja valtion pääsopijajärjestöt: AKAVA-JS, Pardia
(STTK) ja Valtion yhteisjärjestö (VTY/SAK).
Valtion keskustason sopimus on tehty viimeksi vuoden 2002 lopulla
tupon raameissa. Keskustason sopimuksella määritellään
mm. yleiskorotuksen suuruus ja profiili, palkkaluokkien suuruus,
ikälisäjärjestelmä, matkustussääntö
sekä järjestelyvaran suuruus. Keskustason asiakirjoissa
otetaan tällä kertaa voimakasta kantaa myös palkkausuudistuksen
puolesta.
Yliopistoalan liitot vaikuttavat valtion keskustason neuvottelu-
ja sopimustoimintaan etupäässä pääsopijajärjestön
kautta. Vaikuttaminen on kiinteämpää ja suorempaa
kuin tulopoliittisella tasolla vaikuttaminen.
Valtion neuvottelukunta on keskeisin AKAVA-JS:n valtionsektorin
asioihin vaikuttava elin. Neuvottelukunnassa hyväksytään
tavoitteet, annetaan ohjeistus neuvottelijoille sekä hyväksytään
neuvottelutulos. Yliopistoalan liitoilla on edustuksensa valtion
neuvottelukunnassa.
Opetusministeriön taso
Opetusministeriö toimii nykyisin yliopisto- ja tiedehallinnon
ns. delegointivirastona, toisin sanoen ministeriötasolla
solmitaan yliopisto- ja tiedehallinnon tarkentava virkaehtosopimukset
ja suurelta osin myös neuvotellaan niistä. Tilanne ei
tyydytä kaikkia. Varsinkin eräät hallintojohtajat
ovat pyrkineet siirtämään opetusministeriön
syrjään yliopistosektorin neuvotteluista ja muodostamaan
muunlaista yliopistojen neuvottelujärjestelmää.
Ainakin tällä hetkellä opetusministeriö on
kuitenkin ainoa delegointivirasto yliopistoalalla. Yliopistojen
tai niiden yhteenliittymien nimissä ei nyt tehdä virkaehtosopimuksia.
Keskeisimmät opetusministeriön tasolla ratkaistavat
sopimuskysymykset liittyvät järjestelyvaroihin ja niihin
verrattaviin eriin. Keskustasolla sovitun suuruisien järjestelyvarojen
jakamisesta eri kohteisiin sovitaan ministeriötasolla. Kohteita
voivat olla esim. tuloksellisuuslisät tai sijoituspalkkaluokkien
korotukset eri opettajaryhmille. Ministeriötasolla sovitaan
myös opetushenkilöstön käytössä
olevista palkkaluokista. Opetushenkilöstön järjestelyvaraneuvottelut
ovat juuri käyty ja neuvottelujen tulosta on kuvattu tämän
lehden sivuilla 14-17.
AKAVA-JS osallistuu aktiivisesti yliopisto-opettajien osalta
yliopisto- ja tiedehallinnon tarkentavaan virkaehtosopimusneuvotteluihin
ja sopimuksen tekemiseen. Keskeinen elin AKAVA-JS:ssä on
yliopistojaosto, jossa asetetaan neuvottelutavoitteet, seurataan
neuvotteluita sekä hyväksytään neuvottelutulos,
kuten juuri äsken on tapahtunut.
Luonnollisesti yliostoalan liitot ovat vahvasti edustettuina
yliopistojaostossa. Lisäksi yliopistoliittojen edustajat
osallistuvat suoraan neuvottelutoimintaan opetusministeriön
kanssa.
Järjestelyvararatkaisun ja muiden vastaavien erien lisäksi
yliopisto- ja tiedehallinnon tarkentava virkaehtosopimuksia on
tehty mm. työaikajärjestelystä.
Opetushenkilöstön järjestelyvaroja ym. muita
eriä koskevat virkaehtoneuvottelut käydään
siis opetusministeriön tasolla. Muun kuin opetushenkilökunnan
osalta järjestelyvaroja koskevat neuvottelut sen sijaan käydään
yliopistotasolla. Opetusministeriö esiintyy kuitenkin myös
tältä osin nykyisin muodollisena sopimuskumppanina järjestöjen
kanssa.
Yliopistotaso
Valtion keskustason virkaehtosopimus samoin kuin yliopisto- ja
tiedehallinnon tarkentava virkaehtosopimus tulevat sovellettavaksi
yliopistotasolla. Toimijoina yliopistoissa ovat työnantajan
edustajat, luottamusmiesjärjestelmä ja järjestöjen
yliopistoissa toimivat yhdistykset ja osastot.
Yliopistotaso muodostaa sopimus- ja neuvottelujärjestelmän
loppukäyttäjän. Yliopistotasolla kohdennetaan tuloksellisuuslisät/tutkijankoulutuslisät,
päätetään ns. kuoppakorotusten suuntautumisesta
henkilötasolla ja huolehditaan siitä, että korotukset
ja muut edut tulevat niihin oikeutetuille ja että järjestelmä
käytännössä toimii muutoinkin. Yliopistotasolla
esimerkiksi päätetään siitä, mihin virkaehtosopimuksen
mukaiseen palkkaluokkaan professori sijoitetaan.
Vaikka yliopistotaso pääasiassa soveltaa muiden tekemiä
virkaehtosopimuksia, on yliopistolla vaikutusta myös palkkapottiin
ja sen suuntautumiseen eri kohteisiin. Edellisessä Acatiimi
-lehdessä julkaistun Professoriliiton palkkakyselyn tulokset
osoittivat kiistattomasti, että palkkauksessa esiintyy yliopistokohtaisia
eroja samaa virkaehtosopimusta sovellettaessa.
Palkkausuudistuksen vaikutukset
Koko valtionhallinnon leveydeltä pyritään saavuttamaan
sopimus palkkausuudistuksesta. Pyrkimys koskee myös yliopistoja.
Palkkausuudistusta koskien yliopistojen neuvottelujärjestys
näyttää muotoutuvan edellä kuvatusta hieman
poikkeavaksi.
Opetusministeriö on asettanut alkuvuodesta neuvotteluryhmän
neuvottelemaan palkkausuudistuk-sesta yliopistoissa. Neuvotteluryhmän
puheenjohtajana on opetusneuvos Juhani Dammert ministeriöstä
ja jäseninä kaksi yliopistojen hallintojohtajaa ja kaksi
henkilöstöjohtajaa. Lisäksi neuvotteluryhmään
kuuluvat AKAVA-JS:n, YHL/Pardian ja VTY/SAK:n edustajat. Neuvotteluryhmän
tulee kuulla asiantuntijoina valtionvarainministeriön, yliopistojen
ja paikallisjärjestöjen edustajia.
Neuvotteluryhmä on vasta käynnistämässä
toimintaansa. Määräaika sillä on kuluvan vuoden
loppuun. Neuvotteluryhmässä pyritään saamaan
aikaiseksi yliopistoja koskeva sopimus palkkausjärjestelmän
uudistuksesta. Helppoa se ei tule olemaan. Esimerkiksi AKAVA-JS:n
esitys opetushenkilöstön omasta järjestelmästä
ei ole saanut vielä työnantajan siunausta.
Mikäli neuvotteluryhmässä ja yliopistojaostossa
saavutetaan sopimus, uusien palkkausjärjestelmien soveltamisen
painopiste siirtyy yliopistoihin. Tämä tulee vahvistamaan
nykyiseen tilanteeseen verrattuna huomattavasti ylipoistokohtaisen
neuvottelu- ja soveltamisjärjestelmän merkitystä.
Henkilökohtainen sopimus
Edellä on kuvattu yliopistojen virkaehtosopimusjärjestelmää
ja sitä koskevaa neuvottelumenettelyä. Virkaehtosopimus
on kuitenkin vain minimisopimus, jonka mukainen palkkataso voidaan
ylittää henkilökohtaisella virkasopimuksella. Henkilökohtaisen
sopimuksen käyttöaste ei ole tällä hetkellä
kovin korkealla tasolla. Henkilökohtaisten virkasopimusten
merkityksen soisi vahvistuvan nykyisestä palkkausta määrittävänä
tekijänä yliopistoissa. Henkilökohtaisessa sopimuksessa
osallisia ovat työnantaja ja ao. virkamies, viimeksi mainittu
tarvittaessa liittonsa tai luottamusmiehensä tukemana.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
valtion neuvottelukunnan varapuheenjohtaja ja yliopistojaoston
puheenjohtaja
5.3.2003
(painetun lehden s. 21-22) |