• pääsivu
  • sisällys

  • Opiskelijoiden mielenosoitus 18. maaliskuuta keräsi SYL:n arvioiden mukaan lähes 15 000 osallistujaa. Mielenosoittajien
    reitti kulki Senaatintorilta Eduskuntatalolle.

    Yliopistoyhteisö:

    Tiukoille opiskeluaikojen rajoituksille - EI


    Opiskelijat järjestivät suurmielenosoituksen 18. maaliskuuta Helsingissä Senaatintorilla ja Eduskuntatalon edustalla. Monissa muissakin yliopistokaupungeissa osoitettiin mieltä mm. luentolakoilla. Suomen ylioppilaskuntien liitto luovutti pääministeri Matti Vanhaselle noin 50 000 nimen adressin ja yliopistojärjestöjen yhteisen kannanoton, jossa vastustettiin opiskeluaikojen tiukkoja rajauksia. Ohessa julkilausuman teksti.


    Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL), Tieteentekijöiden liitto, Professoriliitto ja Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto ilmaisevat tällä julkilausumalla vastustavansa opetusministeriön esitystä rajata yliopisto-opiskelijoiden opinto-oikeus. Opetusministeriön virkamiestyöryhmän esityksessä yliopisto-opiskelijoiden opintoaikaa rajattaisiin 7 vuoteen.

    Allekirjoittaneiden liittojen mielestä opintoaikoja voidaan lyhentää esimerkiksi lisäämällä opetusresursseja ja parantamalla
    opintojen suunnittelua henkilökohtaisilla opintosuunnitelmilla. Liitot eivät kuitenkaan hyväksy, eivätkä pidä tarkoituksenmukaisena opetusministeriön esitystä opinto-oikeuden ajallisesta rajaamisesta.

    Yliopistoyhteisö näkee ongelmana opiskelijat, jotka läsnäoloilmoituksesta huolimatta eivät suorita opintoja. Näiden opiskelijoiden tilanne ja opiskelijastatus tulee ottaa erityistarkasteluun. Opiskelijoilla on vapaus opiskella, mutta myös vastuu valmistua.

    Professoriliitto
    Tieteentekijöiden liitto
    Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto
    Suomen ylioppilaskuntien liitto

    Opintojen vauhdittamiskokonaisuus valtioneuvostoon


    Opetusministeri Tuula Haatainen totesi koulutustoimittajien lounastilaisuudessa 13. huhtikuuta, että opintoaikojen vauhdittamiskokonaisuus tulee valtioneuvoston käsittelyyn lähiviikkoina. Kokonaisuus koostuu selvitysmies Sakari Aholan raporttiin perustuvasta opiskejavalintajärjestelmän muuttamisesta enemmän yhteisvalintaan perustuvaksi, kulttuuriministeri Tanja Karpelan rooteliin kuuluvasta opintotuen kehittämisestä sekä kolmanneksi opintojen sisältöjen uudistamisesta.

    Hallituksen sivistyspoliittinen ministerityöryhmä oli käsitellyt opintojen tehostamisasiaa ennen pääsiäistä. Ministeri Haataisen
    mukaan valtioneuvostoon viedään esitys, jonka perustana ovat pitkäl-
    ti ylijohtaja Arvo Jäppisen työryhmän pohjaesitykset. Mutta mm. SYL:n ajamaa passiivirekisteriä on vielä haluttu tutkia.
    - Esimerkiksi Helsingin yliopistossa, jossa passiivirekisteri on jo käytössä, se ei ole tuottanut tulosta, ministeri Haatainen totesi.

    Opetusministeriöön on tullut runsaasti lausuntoja opintojen tehostamisasiasta.
    - Lausuntoja löytyy sekä puolesta että vastaan. Lähes kaikki tukevat pyrkimyksiä lukukausien tehokkaammasta käytöstä sekä
    henkilökohtaisten opintosuunnitelmien tärkeydestä. Mielipiteet vaihtelevat suhtautumisessa rajaamisasiaan.
    - Ajalliseen rajaamiseen suhtaudutaan osaksi dogmaattisesti.
    Se on kuitenkin marginaalisempi kysymys, jos sisältöasiat saadaan kuntoon. Kun muut tehostamistoimet alkavat purra, opintoajatkin
    lyhenevät. Mutta tässä tarvitaan jonkinlaista kannustin ja pakotin
    -ajattelua: kun jotain saa niin johonkin pitää sitoutuakin.

    Opintoviikkojen määrän rajaamista Haatainen ei kannata.
    - Laajuuden rajaaminen opintoviikkoina ei ole järkevää, siten
    jäljelle jää vain ajallinen rajaaminen.

    Huhtikuun on kiireistä aikaa opetusministeriön ja yliopistojen välisissä tulosneuvotteluissa. Opintojen tehostamisasiat ovat
    esillä myös niissä. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunni-
    telmassa todetaan, että HOPSit otetaan käyttöön kaikilla koulu-
    tusaloilla lukuvuoden 2005 alusta. Yliopistoille on jaossa Walmiiksi Wiidessä Wuodessa -hankkeen mukaisesti viisi miljoonaa euroa opintosuunnitelmien ja opintojen ohjauksen kehittämiseen.

    (painetun lehden s. 24-25)