Mistä puhumme kun
puhumme laadusta?
“Laatu” lienee sana, joka saa yhden jos toisenkin
poistamaan varmistimen pistoolistaan. Välttyä
siltä ei ole kuitenkaan voinut kukaan, sen verran
voimallisesti laatua on korkeakoulusanastoon
ajettu yhtenäisen eurooppalaisen koulutuspolitiikan
nimissä. Vaatii melkoista mielikuvitusta
kääntää laatupuhetta hallinnon ja kehittämisen
sanastosta erilaisten oppiaineiden ja erilaisten
opettajien kielelle. Tehtävää ei helpota sekään,
että “laatu” assosioituu helposti esimerkiksi
tehdasmaiseen tuotantoon, yhdenmukaistamiseen
ja tuotteistamiseen.
Jyväskylän yliopistossa väitellyt Taina Saarinen
tarkastelee väistökirjassaan “laadun” ja “eurooppalaisen
korkeakoulupolitiikan” merkityksiä
erilaisissa korkeakoulupolitiikkaa ohjanneissa
ja määrittelevissä teksteissä. Keskeinen tutkimuskysymys
on, mitä laatupolitiikka kertoo korkeakoulupolitiikasta.
Asetelma on herkullinen, sillä
harvemminhan tulee ajatelleeksi korkeakoulutusta
diskursiivisena rakennelmana; tekstit ja
paperit näyttävät vain työvälineiltä.
Näkökulma ei ole ollut kovin käytetty, joten
tutkimuksellista aukkoa paikataan kertaheitolla.
Väitöskirja on hedelmällisesti monitieteinen,
sillä se sijoittuu sekä soveltavan kielitieteen että
korkeakoulututkimuksen alueille. Se koostuu
johdannosta ja viidestä artikkelista, jotka on julkaistu
kansainvälisissä korkeakoulututkimuksen
ja diskurssitutkimuksen lehdissä.
Vaikka laatupuheen ja -papereiden määrä lisääntyi
korkeakouluissa huomattavasti Bolognan
prosessin myötä, ollaan laatupuheen piirissä oltu
jo 1980-luvulta lähtien. Saarisen mukaan maailmalla
laatupuhe alkoi tosin jo aiemmin 1970-
luvulla, kun julkisen rahoituksen vähenemisen
myötä korkeakouluilta vaadittiin tehokasta resurssien
käyttöä. Jotkut puhuvat tästä vaiheesta
koulutuksen retorisena käänteenä, vaikka kyse ei
pelkästä retoriikasta olekaan. Diskurssihan ei
ainoastaan kuvaa, vaan myös tuottaa käytäntöjä,
kuten jokainen laatutyöryhmissä istunut on saanut
tuta.
Laatu on hankala sana. Se on substantiivi, jolla
on taipumus jähmettää kuvaamansa kohteet
selvärajaisiksi olioiksi, jotka olisivat jotenkin
helposti löydettävissä ja eriteltävissä. Keskeinen
kysymys lienee, kenen näkökulmasta laatua määritellään.
Toisaalta tuntuu, että kyse on aivan itsestään
selvästä ilmiöstä: kukapa yliopistolainen
ei haluaisi kehittyä työssään ja pyrkiä tekemään
sitä niin hyvin kuin mahdollista?
Laadulle annetut merkitykset ovat kuitenkin
vaihdelleet paljonkin. Saarinen kirjoittaa “laadusta”
tyhjänä tauluna, johon voi projisoida erilaisia
näkemyksiä tarpeen mukaan. Päästäkseen
käsiksi laadun moniin merkityksiin kiinnostus
kohdentuu esimerkiksi metaforiin sekä laatuun
liitettyyn toimintaan ja arvoihin. Saarisen mukaan
varhaisina vuosina laadusta puhuttiin kuin
hauraasta ja sairaasta potilaasta, sittemmin käsite
on saanut toimia lähinnä lääkkeen tapaan.
Tai ehkä lääkeautomaatin: laadusta on tullut teknisluonteisen
laadunvarmistuksen kohde. Loppujen
lopuksi laatu on kuitenkin sitä, mitä sen
nimissä tehdään.
Laatumaailmoja näyttää olevan useita erilaisia
ja osin päällekkäisiä. Kansainvälinen toiminta
näyttäytyy ikään kuin automaattisesti laadukkaana,
mutta laatua varmistetaan myös opiskelijapalautteita
keräämällä. Enimmäkseen se kuitenkin
esitetään ikään kuin yhteisesti määriteltynä
itsestäänselvyytenä.
Vaikka “laatua” lanseerataan itsestään selvänä
universaalina arvona, myös kansallisilla kulttuureilla
on merkitystä sen määrittelyssä. Onhan
kansallisvaltioilla edelleen – ja onneksi - mahdollisuus
omansalaiseen koulutuspolitiikkaan.
Koska laatu on vahvasti diskursiivinen ilmiö,
olisikin kiinnostavaa analysoida myös suomenkielisiä
laatutekstejä. Ahdistaako suomen laatu
sanana enemmän kuin englannin quality? Miten
laatu näkyy suomalaisten korkeakoulujen budjeteissa?
Miksi tuntuu siltä, että laatupuhe on
ollut omiaan kadottamaan inhimillisyyttä ja innostusta
korkeakouluista?
Sanna Kivimäki
koordinoiva lehtori
Viestintätieteiden yliopistoverkosto
Taina Saarinen: Quality on the Move. Discursive
Construction of Higher Education Policy from the
Perspective of Quality. Jyväskylä Studies in Humanities
83, Jyväskylän yliopisto, 2007.
|