Kone tunnistaa kopion
Sähköisen plagiaatintunnistusjärjestelmän
käytöstä on tulossa
rutiinia lähes kaikissa suomalaisyliopistoissa.
Yliopistoilta
kuitenkin puuttuvat vielä yhteiset
pelisäännöt vilppitapausten
käsittelyyn.
Internetin myötä tiedemaailman toimintaympäristö
on muuttunut. Kovassa kilpailussa
varsinkin kansainvälisille tiedemarkkinoille
voidaan pyrkiä keinoja kaihtamatta. Esimerkiksi
monissa arvostetuissa tiedejulkaisuissa
on havahduttu siihen, että tutkijat pyrkivät
esille vaikka vilpillisin keinoin ja tarjotuista teksteistä
huolestuttavan suuri osa perustuu jonkun muun
tekemään työhön. Internetiä hyödynnettäessä vilppi
onkin aiempaa helpompaa.
Turun yliopistossa on ollut käytössä Turnitin-niminen
plagiaatintunnistusjärjestelmä ja kaikki TY:n tiedekunnat kattava pilotointikäyttö alkoi vuosi sitten.
Turun yliopiston osana toimivassa Turun Kauppakorkeakoulussa
Turnitin on sen sijaan ollut toiminnassa
jo useita vuosia. Esimerkiksi Jyväskylän yliopisto
taas on ottanut käyttöön ruotsalaisen Prio Infocenter
Ab:n tarjoaman Urkund-järjestelmän.
— Turun yliopiston opettajien käyttökokemukset
ovat olleet positiivisia, erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen
Turun yliopistosta arvioi.
— Ohjelmaa on helppo käyttää, myös opiskelijat
tiedostavat selkeämmin vastuunsa tieteen tekijöinä.
Vuoden alusta alkaen on kaikkiin Turun yliopistossa
esitarkastuslupaa hakeviin väitöksiin liitetty työnohjaajan
todistus suoritetusta plagiaatintunnistuksesta.
Tämä todistus on vain tiedekuntaa varten. Julkaistavaan
väitökseen tulee lyhyt merkintä, että teksti on
Turun yliopiston laatujärjestelmän mukaisesti tarkistettu
Turnitin-järjestelmällä.
Vähitellen kaikki muutkin tutkintoihin liittyvät
opinnäytetyöt käyvät läpi saman prosessin ja elokuusta
alkaen kaikki kandi- ja gradutyöt tulevat tarkastusvelvoitteen
piiriin. Turun yliopisto suosittaa
myös tieteellisten julkaisusarjojen käsikirjoitusten
tarkastamista plagiaatintunnistusohjelmalla. Muissakin
yliopistoissa on vastaavia käytäntöjä hieman
erilaisin painotuksin, esimerkiksi Åbo Akademissa,
Oulun yliopistossa ja Helsingin yliopistossa ohjelmat
ovat jo vakiintuneessa käytössä.
Sisällön vastaavuus paljastaa
Turnitin-järjestelmä tunnistaa tekstin samasanaisuuden.
Se kykenee tunnistamaan sisällön vastaavuuksia,
vaikka sanoja olisi vaihdettu synonyymeiksi tai niiden
järjestystä olisi muutettu. Tunnistuksessa verrataan
tekstiä järjestelmän valmiiksi sisällöltään indeksoimiin
aineistoihin, jotka muodostuvat avoimen Internetin
sivustoista, kustannetuista julkaisuista sekä vertaisaineistoista,
joita ovat opiskelijoiden harjoitustehtävät,
opinnäytetekstit ja muut käsikirjoitukset.
— Tämän kaltaisen työvälineen käyttöönotossa
korostuu selkeiden toimintaohjeiden ja käyttösääntöjen
merkitys. Ongelmatapauksissa vastuukysymykset
eivät aina rajoitu edes oman yliopiston piiriin. Vuosi
sitten tuli eteen tapaus, jossa yliopistomme opettaja
tunnisti esitarkastettavanaan olleen väitöstekstin
plagiaatiksi, ja ilmoitti siitä väittelijän tiedekunnalle.
Vuoropuhelu kävi kovin hitaaksi. Väittelijän yliopistossa
ei asiaa oikein haluttu ottaa käsittelyyn, Tuhkanen
kertoo.
Ongelma onkin se, että yliopistojen väliltä puuttuvat
yhteiset pelisäännöt vilppitapausten käsittelyssä.
Opiskelijoiden liikkuvuus on suurta ja olisi
hyvä olla sovittuna, kuka on toimenpidevelvollinen
missäkin asiassa rikkomusten paljastuessa. Toimintaympäristö
on muuttunut ja tietoyhteiskunnassa on
hallitsemattomia piirteitä. Hakukoneet löytävät sosiaalisen
median aineistot ennen tieteellistä aineistoa,
mikä osaltaan voi vääristää tiedonhakuprosessia ja
johtaa yleistiedon ja tutkimustiedon käsitteen rapautumiseen.
— Testivaiheessa eräällä kurssilla havaitsimme,
että joka viides palautettu teksti sisälsi suoraa, merkitsemätöntä
lainaa Wikipediasta. Taitaa olla niin,
että opiskelijoilla on hämärtynyt käsitys siitä, miten
tietoa hankitaan ja prosessoidaan opinnäytteisiin.
Ennen tieteenharjoittelussakin korostui lähteiden arvioiva
tulkinta, nyt vastuu lähdekritiikistä on enemmän
lukijalla, Tuhkanen huokaa.
Yksi sähköisiin lähteisiin viittaamisen ongelma on myös se, että linkkien ja artikkeliotsikoiden takana
oleva sisältö päivittyy jatkuvasti. Tiedon seurattavuusongelmien
vuoksi esimerkiksi Turnitinin indeksitietokannassa
on tallennettuna Internet-sisältöä eri
vuosilta.
Turun yliopistossa on ilahduttu siitä, että järjestelmän
rutiinikäyttöön ottamisen jälkeen on saavutettu
selkeän myönteisiä tuloksia. Turnitinin systemaattinen
käyttö on nujertanut muutamilla ongelmakursseilla
havaitun vapaan lainailun kulttuurin, ja
viimeiset arvioinnit ovat tuottaneet täysin puhtaita
papereita. Opiskelijat ovat samalla oppineet itsenäisesti
käyttämään järjestelmää lähteiden testaukseen.
— Käyttämämme ideologinen termi on tekstin
kypsyysaste. Teksti, jonka lähteidenkäyttö on huonoa,
on epäkypsä ja vaatii ohjausta ja korjailua. Formaalin
tarkastuksen sijaan pyrimme painottamaan vuorovaikutuksellisuutta
työn ohjauksessa, Tuhkanen selittää.
Jyväskylän yliopiston strategiajohtaja Kari Pitkänen
on korostanut, ettei yliopiston ole tarkoitus käyttää
järjestelmää vain plagioinnin tunnistukseen, sitä voidaan
hyödyntää myös pedagogisena välineenä opastettaessa
opiskelijoita tieteelliseen kirjoittamiseen.
Tuhkasen mukaan myös arviointivälineen toimintanopeus
ja tulosraportin selkeys auttavat kohdistamaan
huomion relevantteihin asioihin.
— Mikäli plagiointiongelmia tulee esille, on opettajalle
ja opiskelijalle henkisesti helpompaa, kun
opetusryhmän kaikkien jäsenten tehtävät on arvioitu
täsmälleen samalla, yhtä kattavalla menetelmällä.
Tällöin ei voida epäillä, että yhden opiskelijan suorituksen
taustoja olisi selvitelty tarkemmin tai eri logiikalla
kuin toisten.
Paljastuneissa plagiointivilppitapauksissa varsinainen
sanktio on dekaanin tai rehtorin huomautus ja
tehdyn opinnäytteen hylkääminen. Seurauksena on
myös melkoinen määrä hukkaan heitettyä työaikaa ja
uskottavuuden menetys omassa tiedeyhteisössä.
Opettajan intuitio ei ole korvattavissa
Mikään sähköinen laite ei kuitenkaan korvaa opettajan
asiantuntemusta ja intuitiota. Ensiksikin sähköinen
seuranta ei kata kaikkia käytettävissä olevia
lähteitä, ja toiseksi koneella ei ole semanttista älyä,
joka kertoisi, mikä samankaltaisuus liittyy plagiointiin,
mikä sallittuun viitteeseen. Löydösten tulkinta
on aina sisältöasiantuntijan, siis opettajan tai työnohjaajan
tehtävä.
— Tekniikka ei ole keskeisin kysymys vaikkakin
se on välttämätön. Oleellista on hyvien toimintatapojen
kehittäminen. Yksittäinen yliopisto on liian pieni
toimija esimerkiksi lisensioitujen aineistojen indeksointia
koskevien sopimusten edistämisessä. Organisaatioiden
väliin putoavien tapausten välttämiseksi
tarvitaan yliopistojen välisiä sopimuksia, Tuhkanen
muistuttaa.
Acatiimissa 2/2012 oli kirjoitus, jossa professori
Helena Hurme Åbo Akademista kertoi kielellisten
seikkojen herättäneen hänessä itsessään epäilyksen
ulkomaalaisen tutkijapariskunnan tohtorikouluhakemusta
kohtaan. Googlea käyttämällä hän havaitsi,
että tutkimussuunnitelmaa varten oli plagioitu yhdysvaltalaista,
julkaisematonta väitöskirjaa. Tie Åbo
Akademin katkesi, mutta tutkijat onnistuivat pääsemään
toiseen suomalaisyliopistoon.
Tapauksesta kertova kirjoitus poiki kolme yhteydenottoa
Hurmeelle.
— Nämä kommentit olivat positiivisia ja asiaa pidettiin
tärkeänä. Muuten olen oikeastaan hämmästynyt
siitä, että asiaa ei ole otettu vakavammin. Voi olla,
että kilpailu opiskelijoista ja tohtoriopiskelijoista on
niin kovaa, että plagiointia katsotaan sormien läpi,
Hurme pohtii.
Opiskelijoiden liikkuvuus on suurta ja yliopistojen
rahoitus riippuu suurelta osin suoritettavista tohtorin
tutkinnoista. Hurmeen mukaan olisikin tärkeää, että
yliopistojen opintopäälliköillä olisi toimiva yhteys,
esimerkiksi meililista tai rss-syöttö plagiointitapauksista.
— Itse totesin tohtoriopiskelijoiden kohdalla että
he yrittävät yliopistoon toisensa jälkeen ja muihinkin
maihin. Asia on kuitenkin ongelmallinen plagiointia
yrittäneiden opiskelijoiden leimaamisen kannalta.
Tähän pitäisi saada juristien kanta. Rekisterien pito
ainakin on vaikeaa, ellei suorastaan kiellettyä.
teksti Arja-Leena Paavola
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 32
|