Kirja-arviot
|
Professorina ja teatterinjohtajana
Maria-Liisa Nevala:
Mieleni talot. Totta, tarua ja tulkintaa.
WSOY
2013.
|
Kansallisen päänäyttämömme
pääjohtajana 18 vuotta työskennellyt
professori Maria-Liisa
Nevala on jakanut muistelmateoksensa
teatterikappaleen tavoin
näytöksiin. Ensimmäinen ja
toinen näytös tapahtuvat ennen
Kansallisteatteria ja ovat tiiviitä,
vaikka leikkaavat kiintoisasti lapsuudesta
työelämään ja kouluvuosista
aikuisuuteen.
Harvalla elämäänsä kirjaavalla
on sellainen lähtötausta kuin Nevalalla;
viimeisinä opetustöinään
Helsingin yliopistossa hän piti luentosarjan
Omaelämäkerrallisesta
kirjoittamisesta.
Kuljettaessa Kansallisteatterin
aikaa tyyli muuttuu mosaiikkimaisen
rönsyileväksi. Nevala
kirjoittaa avoimesti paitsi työnsä
iloista myös sen varjopuolista.
Hänen ajatuksiaan kannattaa usko taiteen ihmeeseen. Kaipaus
lähikosketukseen taiteen syntyprosessin
kanssa oli se, mikä
ennen kaikkea veti yliopistosta
teatteriin. Kirjoittaja palaa usein
teatterin johtamisen olemukseen.
Samalla selvenee myös teatterikäsitys,
jonka yksi kantava ajatus
on, että teatterin on kosketettava
katsojaa, niin että hän lähtee esityksestä
muuttuneena.
Eläkkeelle kolmisen vuotta
sitten siirtyneen johtajan muistelmat
ovat myös tuoreinta kirjoitettua
Suomen Kansallisteatterin
historiaa. Jokaiselle teatteria
viimeiset parikymmentä vuotta
vaikka etäältäkin seuranneelle on
käynyt selväksi, että pääjohtaja
Nevalan kaudella nuoret näyttelijät,
näytelmäkirjailijat ja ohjaajat
saivat työskennellä Kansallisessa;
ei tarvinnut odottaa harmenevien
hiusten charmia ja kolmeakymmentä
vuotta.
Myös vanhemmat näytelmäkirjailijat
ja ohjaajat, joiden töitä
ennen ei Rautatientorin graniittilinnassa
nähty, saivat sieltä houkuttelevia
työtarjouksia. Johtajan
muistelmien lukeminen vahvistaa
tätä kokemusta — samoin kuin
sitä, kuinka terävästi ennen
hieman pölyttyneen teatterin
ohjelmisto tarttui, klassikkoja
unohtamatta, ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin
aiheisiin, aikamme
todellisiin ongelmiin. Reko
Lundán, Laura Ruohonen, Pirkko
Saisio, Heini Junkkaala, Riko Saatsi
vain muutaman loistavimman
kotimaisen nimen mainitakseni.
Ja ulkomainen uusi dramatiikka
näiden lisäksi!
Kansallisteatterin johdossa
Maria-Liisa Nevala oli ensimmäinen
nainen pääjohtajana, vaikka
teatterinjohtajina oli naisia ennen
häntä Suomessa: Mia Backman
Kansan Näyttämöllä jo viime vuosisadan
alussa ja sittemmin Vivica
Bandler Lilla Teaternissa.
Alle 30-vuotiaana tohtoriksi
kotimaisessa kirjallisuudessa erinomaisin
arvosanoin väitellyt Nevala
haki heti alansa harvoja virkoja ja
naisena sai kokea miesten yhteisössä
vastustusta. Silti Nevala tuli varsin
nuorena nimitetyksi kotimaisen
kirjallisuuden apulaisprofessoriksi
ja ehti vielä professoriksikin. Yliopisto
on täynnä suosikki- ja muita
järjestelmiä, ja mitenpä muuten
harvoista paikoista kilpailtaessa
voisi ollakaan. Kaikille noin verinen
maailma ei sovi. Poikkiteloin
asettujissa oli tosin naisiakin —
myös yliopiston jälkeen.
Erityisen antoisia lukijalle ovat
muistelijan ulkomailla viettämät
vuodet. Siellä syntyy avarampi
näkökulma niin omaan alaan kuin
kotimaan kulttuurielämään. Paitsi
näytöksiin Nevalan teos jakaantuu
myös taloihin, konkreettisesti ja
vertauskuvallisesti. Hän kuvaa
ihastuttavasti taloa Pariisin Latinalaiskorttelissa,
jossa sai nuorena
asua. Oman mielensä talon ovea
Nevala raottaa kenties eniten kirjoittaessaan,
kuinka paljon hänelle
teatterinjohtajan työssä merkitsi
harjoitusten yhteisöllisyys.
Kirjoittaja ja kustantaja luottavat
tällä kertaa mielikuviin ja sanaan:
ainoa valokuva on kannessa.
Ymmärrettävä ratkaisu. Varsinkaan
teatteriesitystä ei voi kuvata
liikkumattomalla kuvalla!
Esko Karppanen
|
Kiteytä ja koukuta
Urpu Strellman & Johanna
Vaattovaara ( toim.):
Tieteen yleistajuistaminen.
Gaudeamus
2013 281 s.
|
Kautta aikain tutkijat ja muut
intellektuellit ovat osallistuneet
yhteiskunnallisiin keskusteluihin.
Etenkin tunnetut ajattelijat
ovat kommentoineet päivänpolttavia
ongelmia ja konflikteja.
Kuitenkaan yhteiskunnallinen
osallistuminen ei ole ollut tutkijan
velvollisuus ennen vuoden 2004
yliopistolakia, johon kirjattiin
yliopistojen kolmas tehtävä eli
aktiivinen vuorovaikutus muun
yhteiskunnan kanssa.
Yliopistoa ylläpidetään verovaroin,
tieteen sovelluksia näkee
joka puolella, ja kansalaisten koulutus-
ja sivistystaso ovat muutenkin
kehittyneet huomattavasti.
Tämän takia tiede kiinnostaa ja
puhuttelee suurta yleisöä ja mediaa
entistä enemmän. Ongelmana
on vain se, että tutkijoita ei välttämättä
kiinnosta astua joukkojen eteen popularisoimaan syvällisiä
ja vaivalla tehtyjä löytöjään.
Mutta syynä tähän on myös se,
että tutkijat ovat tottumattomia
esiintymään joukkojen edessä ja
esittämään asioita tavallisella kielellä
ja tyylillä.
Tieteen yleistajuistaminen auttaa
tässä. Kirja on monipuolinen
paketti, josta löytyy ohjeita, miten
puhua, kirjoittaa ja argumentoida
ja jopa liikkua, elehtiä ja pukeutua
yleisön edessä. Ja median, jonka
välityksellä tutkija usein kohtaa
yleisönsä, ja siksi suhdetta mediaan
tarkastellaan tarkasti alkaen
yhteydenotosta valmiin jutun editoimiseen
ja tarkistamiseen.
Yksi tärkeä lähtökohta on, että
yleisö on nykyään pirstoutunutta
eli tulee ottaa selvää siitä, kenelle
puhuu ja se, mistä puhuu ja miten.
Mutta yleinen nyrkkisääntö on,
että monimutkaiset ja vaikeat asiat
tulee esittää tiiviisti ja helppotajuisesti,
ei vain ymmärtämisen
helpottamiseksi, vaan myös sen
takia, että tarjontaa on valtavasti
ja ihmisillä on kiire, joten he valitsevat
sen, mikä sattuu silmään
ja minkä lukee nopeasti. Otsikko
onkin ensimmäinen ja tärkein
koukku, johon lukija tarttuu.
Tekstin ja haastattelun rakenne
on päinvastainen kuin
tutkimuksissa: tulos kerrotaan
ensin, koska se kiinnostaa käytännönläheisiä
ihmisiä enemmän
kuin menetelmät, joilla tulokseen
on päästy. Jutun rakenteen tulee
myös olla dramaattinen, eli sen
tulee pitää sisällään jännitteitä
ja koukkuja, jotka vievät tekstiä
eteenpäin.
Erikoista tai ajankohtaista
teemaa käsittelevät väitöskirjat
saavat usein toimittajat liikkeelle.
Lehdille kannattaa lähettää tiedotteita,
joissa väitöskirjan teema
on esitetty selkeästi ja kiinnostavasti.
Tärkeintä on osata kiteyttää
ydin, sillä toimittajat ja yleisö
eivät jaksa harhailla mutkikkaissa
yksityiskohtia vilisevissä labyrinteissa.
Kautta kirjan tulee esiin, että
ihmisillä on kiire ja he vilkuilevat
juttuja sieltä tältä lukematta niitä
kokonaan, että ihmiset haluavat
tieteen viihteellisiin ja kevyeisiin
kuosiin pakattuna ja että taloudelliset
intressit pyörittävät tätä
kaikkea. Eli täytyykö tutkijan
suostua kaikkeen? Kirjassa olisikin
voinut myös pohtia, toimiiko tiedeyhteisön
ja nyky-yhteiskunnan
vuorovaikutus liikaa jälkimmäisen
ehdoilla.
Mieleen nousee väistämättä
suomalaisen tieteen popularisoinnin
pioneeri, J. V. Snellman, joka
piti kansan sivistämistä kehittyneen
yhteiskunnan perustehtävänä
ja joka kirjoitti päivälehtiin
ja perusti itsekin sellaisen. Vuorovaikutuksessa
yhteiskunnan
kanssa täytyy olla tarkkana, että
kansa nousee tieteen tasolle eikä
tiede vajoa kansan tasolle.
Pekka Wahlstedt
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 42
|