Laatujärjestelmissä mahdollisuus opetuksen
kehittämiseen
Bolognan prosessin myötä suomalaiset
korkeakoulut eivät voi välttää “laatumaailmaa”.
Laatujärjestelmät ovat herättäneet
osassa yliopistoväkeä ankaraakin kritiikkiä.
Lehtori Tarja Sepän mielestä opetuksen
laatujärjestelmiin kannattaa ottaa
sisällöllinen ote – silloin niistä voi saada
aidon mahdollisuuden opetuksen laadun
kehittämiseen. Seppä sai viime vuoden lopulla
Yliopistonlehtorien liiton stipendin
opetuksen kehittäjänä.
Korkeakoulujen laadunvarmistus on niitä menettelytapoja,
prosesseja tai järjestelmiä, joiden
avulla turvataan korkeakoulujen toiminnan laatua.
Laadunvarmistus on niin kutsutussa Bolognan
prosessissa määritelty erääksi tärkeimmistä
kehittämishankkeista muodostettaessa eurooppalaista
korkeakoulualuetta vuoteen 2010 mennessä.
Laatujärjestelmät ovat keinoja tuon tavoitteen
toteuttamiseen.
-Laatujärjestelmät ovat herättäneet ankaraa
kritiikkiä, ihan syystä ja sitä on esitetty monesta
eri näkökulmasta. Laatujärjestelmät on esimerkiksi
mielletty ulkoapäin tulevaksi pakotetuksi
toiminnaksi, joka ei hyödytä yliopistoja millään
Laatujärjestelmissä mahdollisuus opetuksen
kehittämiseen
- Opetuksen ja tutkimuksen yhteys merkitsee muun muassa sitä, että opettajat ohjaavat ja tukevat opiskelijan omien
tutkimuksellisten valmiuksien kehittymistä, lehtori Tarja Seppä selvittää.
6 ACATIIMI 3/ 2008
tavalla, vaan päinvastoin vie aikaa niiden varsinaiselta
tehtävältä, opetukselta ja tutkimukselta.
Bolognan prosessin myötä emme kuitenkaan
voi välttää tätä “laatumaailmaa” ja koska näin on,
niin opetuksen laatujärjestelmiinkin voisi ottaa
sisällöllisen otteen. Silloin voidaan oikeasti kehittää
opetuksen laatua, lehtori Tarja Seppä Tampereen
yliopiston politiikan tutkimuksen laitokselta
korostaa.
- Opetuksen kehittäminen ei luonnollisestikaan
ole sidoksissa ainoastaan laatujärjestelmiin,
mutta ne tarjoavat siihen mahdollisuuden, Seppä
lisää. Hän sai viime vuoden lopulla Yliopistonlehtorien
liiton opetuksenkehittämisstipendin
opetuksen laatujärjestelmän kehittämiseen
politiikan tutkimuksen laitoksella sekä tehdystä
työstä yliopisto-opetuksen hyväksi.
Opetuksen laadun kehittäminen on
koko työyhteisön asia
Laatujärjestelmät perustuvat olemassa oleviin
hyviin käytäntöihin, niiden kehittämiseen ja arviointiin
ja myös uusien kehittämiseen. Opetuksen
miettiminen jollakin tavalla järjestelmällisesti
on hyvä asia ja laitokselle aidosti hyödyllinen.
-Opetuksen laadun kehittäminen on koko
työyhteisön asia, ei yksittäisen opettajan. Yksittäinen
opettaja voi kyllä toimia toiminnan innostajana,
ohjaajana tai keskustelun ylläpitäjänä.
Opetuksen laadun kehittämisen toimenpiteitä
ovat esimerkiksi opetustoiminnan tarkasteleminen
ja arvioiminen opetussuunnitelman valmistelun
yhteydessä, jolloin kirjataan ylös myös
laitoksen näkemykset siitä, minkälaista opetusta
halutaan antaa. Opetusohjelmassa mietitään
kunkin opettajan panosta asetetun tavoitteen
saavuttamisessa ja ettei opetustarjonnassa ole
päällekkäisyyksiä. Laatujärjestelmä on sitten
muun muassa tämän kaiken dokumentoimista.
Laadun yhteydessä Seppä puhuu muutoksen
aikaansaamisesta viitaten myös Asko Karjalaisen
(opetuksen kehittämispäällikkö, Oulun yliopisto)
esittämiin ajatuksiin: opiskelijan osaamisessa,
taidoissa ja osaamisessa tapahtuu laadullista
muutosta ja kehittymistä oppimisen ja opetuksen
seurauksena. Mitä enemmän yliopisto tai laitos
kykenee opiskelijoilleen tuottamaan tavoiteltua
muutosta ja kehittymistä, sitä laadukkaammaksi
se voidaan mieltää.
-Kun opetuksen laadussa on oleellista opiskelijan
oppiminen, niin silloin opetuksen laadun
kehittämisessä tarvitaan myös opiskelijoiden
panosta. Opiskelijat ovat olleet omalla laitoksellani
halukkaita tähän yhteistoimintaan ja ovat
kokeneet sen merkittäväksi. He ovat muun muassa
kehittäneet palautejärjestelmää ja osoittaneet
opetuksessa sellaisia usein yksinkertaisiakin
epäkohtia, jotka voidaan korjata. Niitä ei ole vain
tultu ajatelleeksi ja keskustelun puutteellisuuksien
tähden ne eivät ole aiemmin tulleet esille.
Keskusteluyhteyksien ja -muotojen kehittäminen
on oleellinen osa opetuksen laadun kehittämistä.
Opettajan rooli on muuttunut
oppimisen mahdollistajaksi
Tarja Sepän opetuksen laatujärjestelmäraportissa
esitetään, että korkeakoulutuksen tavoitteesta ja
tehtävästä juontuen opetuksen tehtävä on sama
kuin tutkimuksenkin tehtävä: jatkuvasti syvemmän
ymmärryksen tuottaminen. Opetuksen laadun
kehittämisessä on kyse jatkuvasta itsearvioinnista,
sekä opiskelijan että opetusta tarjoavan
tahon.
-Opiskelija on usein itse paras oppimisensa
arvioija, mutta tietyllä tavallahan oppiminen näkyy
opinnoissa edistymisessä ja tuloksissa. Lukuisat
eri tekijät voivat hankaloittaa oppimista.
Jos opiskelija valmistuu kohtuuajassa, niin hänen
omat edellytyksensä ja opetuksen tarjoamat
edellytykset oppimisille ovat onnistuneesti kohdanneet.
Tavoitteena on, että opiskelijat kokevat
saavansa hyvää opetusta, joka auttaa heitä eteenpäin
ja valmistumaan sekä sijoittumaan työmarkkinoille
niihin tehtäviin, joihin opinnot
antavat heille mahdollisuuden sijoittua. Opetuksen
perimmäinen tavoite on kuitenkin kriittisesti
ja asioihin ymmärtäen suhtautuvat ihmiset, jotka
kykenevät kriittisesti ja laaja-alaisesti toimimaan
yhteiskunnassa, Seppä selvittää.
Perinteisesti opiskelija on ollut se, joka istuu
hiljaa ja kirjaa ylös sen, mitä kulloinkin pitää,
kun opettaja puhuu ja touhuaa. Nyt tilanne on
kääntymässä päinvastaiseksi: opettaja on suhteellisen
hiljaa ja opiskelijat touhuavat. Opettajan
on kuitenkin tiedettävä koko ajan missä mennään
ja hänen on hallittava koko opetustilanne.
Kyse on isosta opetuskulttuurisesta muutoksesta
sekä opettajien että opiskelijoiden kohdalla,
kun opettajan rooli on muuttunut tiedon jakajasta
oppimisen mahdollistajaksi.
- Jos laatujärjestelmä jää vain pakolla tuotetuksi paperiksi, siitä ei ole
suurtakaan hyötyä yksikölle: sen täytyy todentua käytännössä ja käytäntöjen
kautta, Tarja Seppä korostaa.
-Kun asiat ylipäätään ovat monimutkaistuneet,
niin perinteinen käsitys opettajasta tiedon
jakajana ei ole paras mahdollinen. Maailman
moninaisuuden haltuun ottamisessa opiskelijan täytyy itse olla aktiivinen. Toiset opettajat ja opiskelijat
ovat halukkaampia uuteen toimintakulttuuriin
kuin toiset, mikä on aivan luonnollista.
Laitosten opetustoimintaan liittyvä kulttuurinen
muutos on vastaavasti hidas ja moninainen prosessi,
joka saattaa edellyttää opettajilta myös
oman toiminnan perusteiden ja tavoitteiden
pohdintaa. Kansainvälistymisen vaatimus, jota
Bolognan prosessi tarkoittaa, antaa tälle lisäaiheen.
Opetukseen liittyvän oman toiminnan perusteiden
miettiminen voidaan kokea raskauttavana
lisätyönä, mutta se saattaa lopulta olla myös
palkitsevaa ja se voi tuottaa uusia mahdollisuuksia
opetuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Uuden
toimintakulttuurin omaksuminen on Sepän
mielestä toivottavaa oppimisen edellytysten takaamiseksi
muuttuneessa ja muuttuvassa toimintaympäristössä.
Teksti: Mia Hemming
Kuvat: Jyrki Luukkonen
Lähde: Tarja Seppä, Opetuksen laatujärjestelmä politiikan
tutkimuksen laitoksella. Pedagoginen kehittämishanke
http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/esittely/
opetuksen_laatujarjestelma_POL.pdf