Tutkijanura – opetustehtävät?
Tutkijanuratyöryhmässä on saatu aikaan
esitys, joka toteutuessaan voi selkeyttää
tutkijoiden urapolkua. Esitykset
tutkimusvapaajärjestelmästä ja ansioitumisen
kautta uralla etenemisestä ovat
kannatettavia.
Vaikka opetus ja tutkimus kulkevat yhdessä, työryhmän
tehtävä oli rajattu käsittelemään tutkimustehtäviä.
Näin ryhmässä ei myöskään ollut
ketään, joka olisi edustanut opetuspainotteisten
virkojen hoitajia, siis lehtoreita. Tästä huolimatta
ryhmä on ottanut kantaa myös opetuspainotteisiin
tehtäviin, esim. viittaamalla Helsingin yliopiston
malliin (s. 15), vaikka se on vain Helsingin
yliopiston rehtorin suositus, ei yliopiston
päätös virkarakenteesta. Näin opetuspainotteiset
tehtävät käsitellään vain tutkimuksen näkökulmasta.
Opetustehtävä on ikään kuin poikkeus
tai sattuma tutkijanuralla pyrittäessä ylimmälle
portaalle. Tehtävän vaatimasta osaamisesta tai
erityiskompetenssista ei puhuta mitään.
On tosiasia, että yliopistossa tulee olemaan
tehtäviä, jotka painottuvat opetukseen, sen pitkäjänteiseen
kehittämiseen ja toteutukseen. Näiden
tehtävien painotukset johtavat VPJ:ssä erityyppisiin
tehtäväkuvauksiin ja myös vaadittaviin
kompetensseihin. Tästä huolimatta neliportainen
malli on kuvattu ainoastaan VPJ- karttojen
tutkimuspainotteisten tehtävien mukaan,
vaikka siinä itse asiassa ovat mukana myös opetuspainotteiset
tehtävät.
Muistiossa tutkimuksesta ja myös tutkijankoulutuksesta
annettu kuva on melko yksipuolinen,
jos tarkastellaan tieteenaloja, joita ryhmän
jäsenet edustavat. He eivät edusta humanistisia,
pedagogisia, valtiotieteellisiä tai esim. teologisia aloja. Tutkijanura näyttää perustuvan tutkimusryhmiin,
ei yksittäisen tutkijan usein hyvinkin
omintakeiseen tutkimusalaan. Tästä seuraa myös
se, etteivät näiden alojen tutkijoiden tutkimusalueet
välttämättä mahdu laitoksen strategisiin
linjauksiin, joiden perusteella tehtävän vakinaistaminen
olisi mahdollista. Tämä näkemys on
yleinen koko nykyisessä ministeriön johtamassa
(yliopisto)koulutuspoliittisessa keskustelussa ja
se näkyy mm. ehdotuksessa säätiöiden rahoituksen
suuntauksesta. Säätiöt tukevat merkittävästi
- kilpaillulla rahallaan - yllä mainittujen alojen
tohtorikoulutusta.
Jotta opetuspainotteisten tehtävien ominaislaatu
ja mahdollisuus edetä uralla myös niiden
kautta eivät häviäisi, tarvitaan nyt julkaistun
muistion rinnalle toinen, jossa asetetaan tavoitteet
opetuspainotteisten tehtävien urakehitykselle
ja kelpoisuuksille. Näin voidaan taata yliopiston
opetustehtävät houkuttelevana uravaihtoehtona
eikä vain välttämättömänä välivaiheena
pyrittäessä professuuriin. Malliin tulee saada selkeä
esitys uralla etenemisestä ja tehtävien vakinaistamisesta
saman tapaan kuin nyt esitetyssä
tutkijanurassa.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
|