Yliopistolaki määrittää vallan ja vastuut
Johtamis- ja valtakysymykset pyritään
määrittelemään uudessa yliopistolaissa
erityisen tarkkaan. Taloudellisen autonomia
laajentuminen pakottaa nykyistä
tiukempaan säätelyyn mm. vastuukysymyksissä.
Yliopistolaissa säädetään myös
perusrahoituksen määräytymisperusteista.
Yliopistolakiluonnoksen mukaan hallitus
on yliopiston ylin päättävä elin ja
sen jäsenistä on puolet ulkopuolisia.
Yliopistolakiluonnos tulee lausuntokierrokselle
ensi elokuun alussa ja lausuntoja pyydetään syyskuun
loppuun mennessä. Eduskuntaan lakiesitys
menee helmikuussa 2009. Mikäli yhtään voi
päätellä toukokuun 21. päivänä käydyn välikysymyskeskustelun
sävystä, yliopistouudistus puhuttaa
myös vuoden päästä. Eduskunnan hyväksynnän
laki kuitenkin saanee ennen kesälomia.
Syyskausi 2009 on yliopistoille järjestäytymisen
aikaa: ne valitsevat uudet hallintoelimensä, avaavat
pankkitilinsä ja vakuuttavat omaisuutensa.
Julkisoikeudellisina laitoksina toimivien yliopistojen
varsinainen startti tapahtuu 1.1.2010.
Rahoituksesta säädetään tarkemmin
Yliopiston tehtävät säilyvät yliopistolaissa ennallaan.
Niiden tehtävä on edistää vapaata tutkimusta
sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä,
antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta
sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata
ja ihmiskuntaa.
Uudessa laissa yliopistojen rahoitukseen liittyvät asiat määritellään paljon nykylakia tarkemmin.
Tämä johtuu yliopistojen lisääntyvästä taloudellisesti
autonomiasta sekä siitä, että korkeakoulujen
kehittämislaki ei ole enää voimassa. Sen
rahoituspykälä oli eräänlaisena turvana kustannustason
nousua vastaan.
Johtaja Anita Lehikoinen opetusministeriöstä
puhui yliopistolakiluonnoksen keskeisestä sisällöstä
HAUS kehittämiskeskus Oy:n järjestämässä
kansallisen yliopistouudistuksen teemapäivässä
21. toukokuuta.
Yliopistolaissa tullaan määrittelemään perusrahoituksen
määräytymisperusteet. Rahoitusta
myönnetään toiminnan laajuuden ja laadun perusteella.
Rahoitusperusteiden keskinäisestä painotuksesta
ja laskentamallista säädetään tarkemmin
asetuksella.
- Tärkeä poliittinen linjaus on se, että laissa
turvataan toiminnan rahoitus vähintään kustannustason
muutos huomioon ottaen. Se, mikä indeksi
tähän valitaan, on vielä auki, Lehikoinen
totesi.
Tärkeät verotukselliset kysymykset, mm. yliopistojen
alv-kohtelu, ovat valtiovarainministeriön
valmisteluvastuulla.
Hallituksen jäsenten vastuu on suuri
Johtamis- ja valtakysymykset määritellään uudessa
laissa Lehikoisen mukaan erinomaisen
kirkkaasti. Koko yliopistouudistushan koskee
ehkä kaikkein eniten juuri hallintoa ja talouden
pitoa.
Yliopiston ylin päättävä elin on hallitus. Hallitus
vastaa koko yliopiston toiminnasta.
Uutta nykyiseen tilanteeseen verrattuna on
muun muassa se, että jatkossa hallitus hyväksyy
opetusministeriön kanssa tehtävän tulossopimuksen.
Se myös solmii yliopiston toiminnan
kannalta keskeisimmät muut sopimukset.
Tähän mennessä eniten on ehkä puhuttanut
yliopiston hallituksen kokoonpano. (Ks. mm.
juttu Acatiimissa 2/08.) Lakiluonnoksen mukaan
hallituksessa olisi enintään 14 jäsentä. Heistä on
puolet ulkopuolisia ja myös puheenjohtaja valitaan
ulkopuolisten joukosta. Tämän on laskettu
käytännössä merkitsevän sitä, että ulkopuolisilla
on enemmistö.
- Tulee muistaa, että hallituksen tulee katsoa
vain yliopiston hyvää – jäsenet eivät edusta siellä
mitään ryhmittymää.
Lehikoinen uskoo, että hallituksiin saadaan
motivoitunutta väkeä, sellaista, joka osaa arvioida
myös omat vastuunsa.
- Hallitukseen tulee saada henkilöitä, joilla on
kykyä varallisuuden hoitoon. Vastuutehtävä on
huomattavan suuri. Meillä on nyt maassa yliopistoja,
joiden hallituksissa vaikeiden strategisten
päätösten tekeminen on kovin vaikeaa.
Ulkopuolisten lisäksi hallituksessa tulee olla
edustettuina yliopistoyhteisön ryhmät: 1) professorit,
2) muut opettajat ja tutkijat sekä muu
henkilöstö ja 3) opiskelijat. Kustakin ryhmästä
tulee olla jäseniä enintään puolet hallituksen sisäisten
jäsenten yhteenlasketusta määrästä. Hallituksen
sisäiset jäsenet valitsee ao. ryhmä.
Rehtori ottaa henkilöstön
Rehtorin valta kasvaa. Hän johtaa yliopiston toimintaa.
Hallituksessa rehtori toimii esittelijänä.
Hallitus valitsee rehtorin enintään viiden vuoden
määräajaksi.
Vaikka hallitus valitsee jatkossa rehtorin, on
Lehikoisen mukaan tärkeää, että rehtorilla on takanaan akateemisen yhteisön hyväksyntä. Rehtorilta
edellytetään tohtorin tutkintoa ja johtamistaitoa.
Taideyliopistojen rehtori voi olla
ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut.
Hallitus valitsee rehtorin/rehtorit sekä suoraan
rehtorin alaisuudessa olevan henkilöstön.
Hallitus voi siis päättää, kuinka monta rehtoria
yliopistolla on. Joku heistä voi toimia yliopistokokonaisuuden
(esim. Itä-Suomen yliopisto)
rehtorina.
Rehtori päättää henkilöstön ottamisesta ja irtisanomisesta.
Tarvittaessa hän voi delegoida tätä
tehtävää myös muille. Etenkin isoissa yliopistoissa
tämä on varmaan järkevää.
Henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista säädetään
asetuksella. Niin kuin on ollut jo pitkään
tiedossa, yliopistohenkilöstön palvelussuhteissa
noudatetaan vuoden 2010 alusta työsopimuslakia.
Lakiin ollaan kirjaamassa säännöstä siitä,
ettei työsuhteen purkaminen tai irtisanominen
voi perustua tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen
vapauden käyttämiseen.
Yliopistokollegio valitsee ulkopuoliset
Yliopistokollegion jäsenistä ja valinnasta säädetään
johtosäännössä. Kollegiossa on kuitenkin
enintään 50 yliopistoyhteisön jäsentä. Millään
yliopistoryhmällä ei tule olla siellä enemmistöä.
Lehikoinen pitää kollegiota tärkeänä toimielimenä
autonomisessa yliopistossa. Se valitsee hallituksen
ulkopuoliset jäsenet. Ulkopuolisten jäsenten
tulee edustaa monipuolisesti yhteiskuntaelämän
ja yliopiston toimialaan kuuluvien tieteiden
tai taiteiden asiantuntemusta.
Lisäksi kollegio päättää mahdollisen vahingonkorvauksen
nostamisesta yliopiston hallitusta,
hallituksen jäsentä tai rehtoria vastaan. Se myös
valitsee yliopiston tilintarkastajat ja valtuutetut.
Lakiluonnoksen mukaan yliopistolla on kolme
valtuutettua, joiden tehtävänä on vahvistaa
tilinpäätös ja toimintakertomus sekä päättää vastuuvapauden
myöntämisestä hallitukselle ja rehtorille.
- Voi olla perusteltua, että valtuutetut olisivat
yliopiston ulkopuolelta, johtaja Lehikoinen
huomautti.
Kanslerin asemasta nousee keskustelu
Lakiluonnoksen mukaan yliopiston toimielimiä
ovat hallitus, rehtori, yliopistokollegio ja valtuutetut.
Kansleri ei olisi toimielin.
Lakiluonnoksen mukaan Helsingin yliopistolla
olisi kansleri, jolla olisi oikeus olla läsnä ja
käyttää puhevaltaa valtioneuvostossa käsiteltäessä
Helsingin yliopistoa koskevia asioita.
Lehikoinen povasi, että kanslerin asemasta
tulee vielä kuuma aihe. Kaikki yliopistot eivät ole
pitäneet em. Helsingin yliopiston eritysoikeudesta.
Oulun suunnalta on muun muassa muistutettu,
että maan suurimman yliopiston kansleri
äänesti aikoinaan vastaan Oulun yliopiston perustamiseen
liittyvässä asiassa. Itä-Suomessa ollaan
kitkeriä, koska HY:n kansleri vastusti valtioneuvoston
istunnossa eläinlääketieteen siirtoa
Kuopioon.
- Jatkossa yliopistot tulevat kilpailemaan keskenään
vielä enemmän, joten kanslerin asema
nousee varmasti keskustelun kohteeksi, Lehikoinen
ennusti.
Toisaalta monissa yliopistojen rahoitukseen
liittyvissä asioissa Helsingin yliopiston kansleri
on valtioneuvoston istunnoissa ajanut koko yliopistolaitoksen
etua.
Tiedekunnissa akateeminen hallinto
Tutkimuksen ja opetuksen järjestämistä varten
yliopisto jakautuu tiedekuntiin tai muihin niihin
rinnastettaviin yksiköihin. Tästä säädellään
johtosäännössä.
Anita Lehikoinen pitää tärkeänä, että tässä pykälässä
mainitaan myös tutkimus, koska nykyisin
yliopistoilla on tutkimusinstituutteja, joissa
ei välitetä tiedekuntien hallintoelinten koostumiseen
liittyvistä periaatteista.
Tiedekunnissa on monijäseninen yliopistoyhteisön
jäsenistä koostuva hallintoelin, jonka puheenjohtajana
toimii yksikön johtaja. Hallintoelimen
jäsenten kokonaismäärästä ja tehtävistä
määrätään johtosäännössä.
Yliopistolakiluonnoksen tarkempaan sisältöön
palataan Acatiimin seuraavassa numerossa,
joka ilmestyy 15. syyskuuta.
Teksti: Kirsti Sintonen
|