Kirja-arviot
|
Ilkeitä ongelmia ratkomaan
Antti Hautamäki-Pirjo Ståhle:
Ristiriitainen tiedepolitiikkamme.
207 s.
Gaudeamus 2012
|
Yliopistojen tehtävää ja toimintamuotoja
koskevassa tiedepoliittisessa
keskustelussa hahmottuu
kaksi erilaista tavoitetilaa: yhtäällä
humboldtilainen sivistysyliopisto
ja toisaalla yliopisto taloudellisyhteiskunnallisen
innovaatiojärjestelmän
osana. Humboldtilaisen
yliopiston kantavat periaatteet
ovat tutkimuksen ja opetuksen
vapaus sekä keskinäinen kytkös.
Innovaatioita, tutkimustulosten
hyödyntämistä ja relevanttia opetusta
korostava malli taas edellyttää
strategisia valintoja ja poliittista
ohjausta. Vapaan akateemisen
tutkimuksen ja yhteiskunnallisen
relevanssin yhteensovittaminen ei liene mahdotonta, mutta niiden
välille syntyy helposti jännite.
Yhteisten tavoitteiden löytäminen
ja pienelle maalle tärkeiden synergiaetujen
hyödyntäminen voi
jäädä puolitiehen, kuten viimeaikainen
keskustelu ”strategisen
huippuosaamisen keskittymistä”
(SHOKeista) osoittaa.
Antti Hautamäen ja Pirjo Ståhlen
ajankohtainen puheenvuoro
on saanut otsikkonsa tästä jännitteestä.
Yliopistolaki rakentuu
selkeästi sivistysyliopiston idealle.
Päätehtäviä on kaksi, vapaa tutkimus
sekä siihen perustuva opetus.
Paljon puhuttu ”kolmas tehtävä”
on näille alisteinen ja pitää sisällään
yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen.
Käytännön tiedepolitiikka on
kuitenkin nivottu osaksi laajempaa
innovaatiopolitiikkaa, jonka
linjauksia valmistelee pääministerin
johtama tutkimus- ja innovaationeuvosto.
Yliopistojen ja
korkeakoulujen asiat ovat opetusja
kulttuuriministeriön vastuualueella,
muut innovaatiojärjestelmän
osat työ- ja elinkeinoministeriön
ja muiden sektoritutkimuslaitoksia
ohjaavien ministeriöiden
vastuualueella. Hautamäen ja
Ståhlen keskeiset teesit ovat, että
tässä kokonaisuudessa tiede on
alisteinen innovaatiopolitiikalle,
”tutkimus” on paljolti korvannut
”tieteen” itsenäisenä käsitteenä
ja että yhteiskunnallinen päätöksenteko
perustuu kapeaan kuvaan
Suomen tieteen tulevaisuudesta.
Suomen Akatemian entisen
pääjohtajan Markku Mattilan
tavoin kirjoittajat esittävät tiedestrategian
laatimista, tieteen
tulevaisuuden ja suunnan uudelleen
arviointia. Globalisaatio
jyllää myös tiedemaailmassa, ja
kansainvälinen kilpailu saa myös
epäterveitä muotoja. Kirjoittajien
mielestä innovaatioiden ja
soveltavan tutkimuksen painotus
Suomessa näkyy tieteen stagnoituvassa
kehityksessä.
Hautamäki ja Ståhle esittävät
yliopistojen uudeksi jäsentäväksi
periaatteeksi ”uushumboldtilaista”
mallia, joka perustuu
tutkimuksen ja opetuksen sivistystehtävään,
mutta sisältää
velvollisuuden osallistua ihmiskunnan
”ilkeiden ongelmien” ratkaisemiseen.
Esimerkkejä ilkeistä
ongelmista ovat energia- ja ympäristökysymykset,
demokratian
kehitys ja uhat, köyhyys, pandemiat
ja kulttuurien vuoropuhelu.
Ihmiskunnan ja planeetan suurista
haasteista tulisi yliopistot verkostoiva
matriisiorganisaatio.
Tässä mallissa vaalitaan tieteen
ja tutkimuksen vapautta ja säilytetään
pitkälti tieteenalojen itsenäisyys.
Sen lisäksi, että kullakin
tieteenalalla tehtäisiin edelleen
tieteen omista lähtökohdista nousevaa
ja tiedelogiikkaan nojaavaa
perustutkimusta, yhteiset haasteteemat
synnyttäisivät uudenlaista
vuorovaikutusta rajapinnoilla,
mahdollistaisivat uudenlaista
oppimista ja johtaisivat uusien
tieteenalojen kehittymiseen.
Yhteiskunnallinen vaikutus vahvistuisi
tuntuvasti, täyttäen siten
sekä sivistysyliopiston tehtävää
että tukien innovaatiopolitiikan
päämääriä. Tiedelogiikka ja markkinalogiikka
eivät enää ohjaisi eri
suuntiin.
Kirjaan sisältyy tiedepoliittisen
pamfletin lisäksi kahdeksan
mielenkiintoista puheenvuoroa
tieteen toimijoilta. Niistä kannattaa
nostaa esille erityisesti
IKEA-professori Saara Taalaksen
vertailevat argumentit tiedeviestinnästä
Ruotsissa ja Suomessa.
Tiedeyhteisön tehtävänä on nostaa
yhteiskunnalliseen keskusteluun
olennaisia kysymyksiä siitä,
mistä tulevaisuus on tehty. Tiedepolitiikka
on siis tulevaisuuspolitiikkaa,
ja yliopiston merkitys
muodostuu aktiivisessa viestintäsuhteessa
yleisöön.
Julkinen keskustelu yliopistoista
pelkistyy usein resursseista
kinuamiseksi sekä edunvalvonta-
ja valtapuheeksi. Hautamäen
ja Ståhlen kirja on tervetullut
avaus, jonka soisi johtavan entistä
syvällisempään keskusteluun
yliopistosta ja sen roolista yhteiskunnassa
ja maailmassa. Se on
virkistävän erilainen kannanotto,
joka monin osin kyseenalaistaa
”tietopohjaiseen yhteiskuntaan”
tähtäävät nykyiset linjaukset.
Risto Nieminen
Aalto-professori
Aalto-yliopiston
perustieteiden korkeakoulu
|
Kriisit uuden alkuna
Jaakko Hämeen-Anttila, Kimmo Katajala,
Ari Sihvola ja Ilari Hetemäki (toim.):
Kaikki syntyy kriisistä.
Gaudeamus 2013.
|
Vuoden 2013 Tieteen päivien teemana
oli ”Kriisi – uhka ja alku”.
Suurin osa Kaikki syntyy kriisistä
-teoksen kirjoituksista perustuu
tapahtumassa pidettyihin esitelmiin.
Aihepiiri on hyvin laaja-alainen.
Ihminen on maapallolla valitettava
häirikkö.
”On silmiinpistävää, että
suurikokoisten eläinten eli megafaunan
sukupuutto osuu yksiin
sen ajankohdan kanssa, jolloin
nykyihminen levittäytyi kyseiselle
alueelle. Tämä tuskin on
sattumaa. Eliölajien sukupuuttonopeus
on tuhat kertaa suurempi
kuin ennen ihmisen valtakautta ja
vauhti on edelleen kiihtymässä”,
kirjoittaa akatemiaprofessori Ilkka
Hanski.
Tässä olisi nöyryyden ja pysähtymisen
paikka ihmiskunnalle.
Kirjasta valitettavasti puuttuu
olennainen aihe, jota tähän
toivoisin. Onko ahneuden ja itsekkyyden
henkeä mahdollista
ylittää? Vai onko ahneus kuin
luonnonvoima, jonka valtaan jouduttuaan
ihminen ei enää kykene
astumaan ulos sen valtapiiristä?
Katolinen kirkko puhuu osuvasti
ahneudesta kuolemansyntinä.
Teologinen ja psykologinen
tietämys loistavat kirjassa poissaolollaan.
Kirjan ulkopuolelta tiedän,
että mielenterveyden ongelmat
lisääntyvät sekä Suomessa että
ihmiskunnassa.
”Tunteet ovat mielen ja kehon
monimutkainen, lajinkehityksen
aikana muovautunut puolustusjärjestelmä,
joka arvioi jatkuvasti
ympäristöä ja sen tapahtumien
hyödyllisyyttä ja haitallisuutta”,
toteaa professori Lauri Nummenmaa.
Kielteiset tunteet tuntuvat
epämiellyttäviltä, mutta niiden
tarkoituksena on Nummenmaan
mukaan hoputtaa tietoiseen ajatteluun
ja loogiseen päätöksentekoon
kykenevä järjestelmämme
ratkaisemaan kohtaamamme uhka
tai ongelma.
”Jos kielteiset tunteet tuntuisivat
vähemmän epämiellyttäviltä,
emme siis välttämättä kiinnittäisi
niihin riittävästi huomiota”,
Nummenmaa kirjoittaa.
Sen sijaan että hoidamme
kasvavia mielenterveyden ongelmia
helposti lääkkeillä ja sairaslomilla,
olisikin syytä pysähtyä
miettimään kielteisten tunteiden
viestejä?
Kirja pohtii mm. suomen kieltä,
kansansairauksia, sisällissodan
muistamista ja unohtamista ja
Suomen historiaa, mutta ihmiskunnan
nykyisessä tilanteessa
luokittelisin itse nämä kysymykset
vähemmän huomiota vaativiksi.
Muusikot ja ympäristöasiantuntijat
aloittivat äskettäin
”Myrskyvaroitus”-liikkeen, jonka
tavoitteena on aktivoida mahdollisimman
monet suomalaiset
toimimaan aktiivisesti estäen ilmastonmuutoksen
etenemistä.
Po. kirja käsittelee myös ilmastonmuutosta,
mutta pitäytyen
akateemiseen etäisyyteen. Kysymyksessä
on kuitenkin asia, jota
ei voi tarkastella vain älyllisestä
etäisyydestä käsin, ikään kuin ulkopuolisena
teatterin katsomosta.
Toivoisin myös tieteen asiantuntijoilta
ihmiskunnan kohtalon
kysymyksen suhteen myös toiminnallisia
näkemyksiä.
Edessämme on hyvinkin haasteellisia
aikoja. Mutta professori
Nummenmaa rohkaisee.
”Tutkimukset ovat toistuvasti
osoittaneet, että ihmisen mieli on
uskomattoman lujaa tekoa ja selviytyy
huomattavistakin kriiseistä
lopulta melko pienillä vaurioilla.”
Mutta aivan olennaista on
kuitenkin muistaa kokonaisuus,
missä ihminen on edelleenkin
valitettava häirikkö. Toivoisin
seuraaville Tieteen päiville aiheeksi
kysymyksen siitä, miten
ihminen voisi kasvaa rakentavaksi
jäseneksi osaksi maapallon kokonaisuutta.
Tuula-Maria Ahonen
|
Johtaminen on ihmissuhdetyötä
Juha Perttula ja Antti Syväjärvi
(toim.):
Johtamisen psykologia.
PS-kustannus, 2013. 243 s.
|
Uuden yliopistolain ja muiden
hallinnollisten muutosten myötä
kysymys johtamisesta on tullut
ajankohtaiseksi. Miten yliopistoa
olisi johdettava? Voidaanko ja tarvitseeko
yliopistolaisten kaltaisia
poikkeuksellisen valveutuneita ja
sivistyneitä ihmisiä johtaa lainkaan?
Ja millainen hyvä johtaja sitten
olisi?
Johtamiskirjallisuutta on viime
vuosina ilmestynyt valtavasti,
mutta kirjat ovat yleensä suunnattu
yrityksille ja muille talouden
toimijoille. Kuitenkin niissä
kaikissa hylätään perinteinen ylhäältä valmiita käskyjä jakeleva
auktoriteetti. Johtamista pidetään
enemmän valmentamisena ja
mahdollistamisena kuin määräilemisenä.
Johtamisen psykologia -kirja
vie tämän ehkä pisimmälle ja pitää
johtamista ihmisten välisenä
vuorovaikutuksena ja kommunikaationa.
Johtaminen on ihmissuhdetyötä,
ja johtajan tehtävänä
on kuunnella ja kannustaa, motivoida
ja keskustella.
Hyvä johtaja osaa myös johtaa
itseään. Tämänkin hän oppii
dialogissa muiden kanssa, koska
ihmiset kohtaavat itsensä muissa
kuin elävissä peileissä, ja yksin
ollessaankin ihminen käy sisäistä
dialogia itsensä kanssa.
Kirja menee niin pitkälle tässä
ihmislähtöisyydessään, että se
jopa kyseenalaistaa tyystin rakenteelliset
ja objektiiviset seikat ja
palauttaa yrityksen tai organisaation
niiden ihmisten kokemuksiin
ja näkökulmiin, jotka niissä
työskentelevät. Kirja esittelee
myös erilaisia filosofisia ihmis- ja
todellisuuskäsityksiä, jotka ovat
erilaisten johtamiskäsitysten
taustalla.
Kirja päätyy siihen, että todellisuus
rakentuu merkityksistä,
symboleista ja näiden erilaisista
tulkinnoista. Esimerkiksi jokin
johtajan antama tehtävä voidaan
tulkita yhtä monella tavalla kuin
on tulkitsijoitakin.
Mutta eikö tällainen äärimmäinen
relativismi vie loputtomiin
erimielisyyksiin ja kiistelyihin
siitä, mitä ketäkin tarkoitti
ja mikä on kenenkin tehtävä?
Relativismin ylikorostus on kirjan heikko puoli, ja se kääntyy kirjan
omaa lähtökohtaa vastaan. Kaiken
suhteellisuutta ja tulkinnanvaraisuutta
toistetaan ja toistetaan kuin
kirkkosaarnaa. — Kirjalle se, että
kaikki on suhteellista eikä ehdotonta
totuutta ole, on ehdoton
totuus ylitse muiden.
Tosin myös relativismin hyvä
puoli piirtyy kirkkaana esiin. Se
että erilaisten näkemysten törmääminen
ja kitka luo myös liikettä
ja uusia näkökulmia — joita
ilman ei alituisessa yllätysten ja
muutosten maailmassa tule toimeen.
Uusia ja ennakoimattomia
totuuksia etsiville yliopistolaisille
tämä erilaisuuden painottaminen
on tervetullutta — koska yliopistossa
jos jossain johtaminen tulee
supistaa minimiin ja ihmisten
saada johtaa itse itseään ja tutkimustyötään.
Pekka Wahlstedt
- Painetussa lehdessä sivu 42
|