Opiskelijoiden pelkona
toimimattomat kompromissit
Yliopistot tekevät ”poisvalintoja”. Oulun yliopistossa suunnitellaan yleisen
kasvatustieteen kandiohjelman lakkauttamista. Aloituspaikat siirrettäisiin
luokanopettajakoulutukseen.
Oulun yliopiston kasvatustieteen opiskelijat vastustavat
kovasanaisesti esitystä, jonka mukaan Oulun yliopiston
yleisen kasvatustieteen kandiohjelma lakkautettaisiin
ja tutkintopaikat siirrettäisiin vuoden 2017
alusta luokanopettajakoulutukseen. Esityksen mukaan
yleistä kasvatustiedettä voisi lukea jatkossa erillisessä
maisteriohjelmassa.
Oulun yliopiston kasvatustietelijöiden ainejärjestö
Motiva ry:n puheenjohtaja Heli Marinin mukaan on
vaikea nähdä, miten käytännönläheinen luokanopettajakoulutuksen
kandiohjelma ja paljon teoreettisempi
ja enemmän vapaavalintaisuutta sisältävä yleisen kasvatustieteen
kandiohjelma voitaisiin yhdistää ilman
kohtuuttomia kompromisseja.
— Meidän opiskelijaprofiilit ovat todella erilaiset.
Luokanopettajaopiskelijat valmistuvat yhteen ammattiin,
meille erilaisia työllistymisvaihtoehtoja on paljon,
Marin sanoo.
Sitovia päätöksiä ei ole tehty
Oulun yliopiston koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilä
toppuuttelee tilanteesta syntyneitä tulkintoja. Hänen
mukaansa asia on kesken, joten hän ei halua ottaa siihen
suoranaisesti kantaa.
— Ei ole tietenkään salaisuus, että opetus- ja
kulttuuriministeriö hoksauttaa yliopistoja tekemään
enemmän yhteistyötä. Haluan kuitenkin painottaa,
että koko asiaa vasta valmistellaan ja mitään päätöksiä
ei ole tehty, Hentilä sanoo.
Oulun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan
dekaani Eila Estola on Hentilän kanssa pitkälti samoilla
linjoilla. Hän kuitenkin ymmärtää opiskelijoiden huolen
siitä, että yleisen kasvatustieteen ja luokanopettajakoulutuksen
kandiohjelman yhdistämistä ei koeta
mahdolliseksi kompromissiksi.
— Ministeriö haluaa tällaisia laaja-alaisia kanditutkintoja.
Siltä pohjalta etenemme, mutta todellakaan
mitään päätöksiä ei ole vielä tehty, Estola sanoo.
Oulun yliopistossa ja kaikkialla muuallakin etsitään
ratkaisuja, joilla opiskelijoiden siirtymistä tutkinto-
ohjelmien välillä voitaisiin jouhevoittaa. Kandiohjelmien
vähentäminen on tällaisen sujuvoittamisen
peruskivi.
— Yleisellä tasolla ajatuksen on, että opiskelijoilta
ei odoteta koko yliopisto-opiskeluaikaa koskevia päätöksiä
heti. Siinä suhteessa näen laaja-alaiset kandiohjelmat
hyödyllisinä ja hyvinä, Estola toteaa.
Opiskelijat toivovat säästöjä yhteistyöstä
Heli Marin ymmärtää jouhevoittamispaineet. Hänen
mukaansa säästöjä ja sujuvuutta pitäisi kuitenkin hakea
muualta.
— Säästötoimenpiteenä esitämme yhteistyön lisäämistä
Lapin yliopiston kasvatustieteiden koulutusohjelman
kanssa. Yhteistyö voisi toteutua muun muassa
yhteisten opintokokonaisuuksien etä- ja monimuotoopetuksena,
kannanotossa linjataan.
Kannanotossa muistutetaan lisäksi, että yleistä
kasvatustiedettä opiskelleet ovat sijoittuneet työelämään
hyvin. Lisäksi Oulun yliopiston kasvatustieteellisen
tiedekunnan sivuainepaletista ollaan huolissaan.
— Oulu on Pohjois-Suomen ainoa paikka, jossa voi
opiskella kasvatuspsykologiaa pääaineena. Sivuaineina
on esimerkiksi sosiologiaa sekä nais- ja sukupuolentutkimusta.
Ja yleisen kasvatustieteen opiskelijat ovat
näissä sivuaineissa merkittävällä tavalla mukana, Marin
muistuttaa.
Hentilä tai Estola eivät kumpikaan osaa sanoa
mahdollisten Oulun yliopiston kasvatustieteellistä tiedekuntaa
koskevien päätösten aikatauluista.
— En osaa sanoa aikataulusta, koska kaikki on niin
alkutekijöissään. Opiskelijoille haluaisin kuitenkin sanoa,
että kaikki tietyn koulutusohjelman aloittaneet
saavat joka tapauksessa varmasti opiskella siinä ohjelmassa
opintojensa loppuun saakka, Hentilä sanoo.
Ville Koivuniemi
- Painetussa lehdessä sivu 10
|