Styrs universitetets
instruktion
av ledningen?
Förberedandet av den nya universitetslagen
framskrider enligt planerna. Lagutkastet sändes
ut på remissrunda 14.8.2008 och utlåtandena ska
vara klara senast 15.10.2008. Redan i slutet av
våren var det möjligt att kommentera utkastet i
sin dåvarande utformning, men den version som
nu sänts ut på remissrunda avviker dock inte
nämnvärt från den tidigare, med undantag av de
tillagda motiveringarna. Meningen är att ge en
proposition om universitetslagen till riksdagen
genast i början av år 2009.
Lagförslaget behandlar universitetens ekonomiska
ställning, organisation, administration,
forskning och undervisning samt universitetsstudierna.
Universitetens egentliga uppgifter verkar
förbli i stort sett oförändrade, men den nya
ekonomiska ställningen kommer att påverka universitetens
administration och personal.
Professorsförbundet kommenterade förslaget
i början av sommaren och påpekade då att administrationen
ska organiseras på så sätt att den
vetenskapliga expertisen i tillräcklig omfattning
bibehåller sin position i beslutsfattandet.
Tjänsteförhållandet bör stanna kvar som huvudsakligt
anställningsförhållande åtminstone
vad forsknings- och undervisningspersonalen
beträffar. Behörighetskraven för professurer och
övriga undervisningstjänster bör även framöver
fastställas antingen i lag eller i förordnande, och
valet av professorerna ska ske enhetligt och basera
sig på vetenskaplig referentgranskning. Stadgorna
för övergångsperioden bör vara tillräckligt
klara i verkställighetslagen. Reformerna får
inte hota akademiprofessorernas och –forskarnas
befattningar vid Finlands Akademi, inte heller
får dessa flyttas över till universiteten.
Intressant i utkastet är att en del av det som
tidigare stod inskrivet i lagen eller förordningarna
nu verkar bli sådant som ska definieras i universitetens
instruktioner. Det gäller bl.a. organiserandet
av universitetens interna administration,
tjänsternas behörighetskrav och utnämningsförfarandena.
När meningen är att definiera något i universitetens egna instruktioner, finns
risken att det sker en differentiering. Till exempel
kan professorernas behörighetskrav i fortsättningen
variera från universitet till universitet.
I värsta fall ökar detta risken för att enstaka
universitet värderas olika.
En av det finska universitetsväsendets styrkor
är just universitetens homogenitet och jämna
kvalitet. Paradoxalt nog konstaterar motiveringen
till lagförslagets § 42 om valet av studerande
till universitetets styrelse att eftersom man
hittills har stiftat om saken i instruktionerna, har
valförfarandet blivit olika vid olika universitet,
men att det bör enhetligas i den nya lagen. Enligt
lagförslaget är det med andra ord viktigare
att föreskriva ett enhetligt förfarande för utnämning
av studenter till universitetens styrelse än
för val av professorer till sina tjänster.
Kommande höst och nästa år är en viktig tid,
då man vid alla universitet författar en ny instruktion.
Eftersom den berör personalen och
universitetens grunduppgifter är det nödvändigt
att personalgruppernas representanter är med i
de arbetsgrupper som författar instruktionerna.
Det finns en risk att arbetet styrs av centralförvaltningen
och att endast tjänstemän från administrationen
får delta fullödigt i processen. Då
kan accentueringarna i instruktionerna rentav
försvåra universitetens vetenskapliga arbete.
Alla har vi som mål att det nya universitetsväsendet
blir lyckat och att den vetenskapliga nivån
höjs. Personalen måste få delta i förberedelserna
också på universitetsnivå. Annars blir universitetens
instruktion en direktiv undertecknad
av styrelsen, och satsen “Universitetsreformen
har förberetts i intimt samarbete mellan universiteten
och de centrala referensgrupperna”, som
står att läsa i Undervisningsministeriets bulletin
om den nya universitetslagen, är bara en delsanning
och dess budskap rätt tunt.
Risto Laitinen
ordförande, Professorsförbundet
|