Miten opetuksen
käy Aallossa?
Aalto-yliopiston lehtoreita huolettaa, miten
opetuksen käy uudessa yliopistossa.
Saako se riittävästi rahoituksen lisäyksestä?
Lehtoriyhdistysten tilaisuudessa kuultiin
oppia myös Itä-Suomen yliopiston valmisteluista.
Aalto-yliopiston lehtoriyhdistykset järjestivät 25.
syyskuuta seminaarin “Aallon harjalla vai aallon
pohjalla?”. Tilaisuudessa puhunut johtaja Anita
Lehikoinen opetusministeriöstä muistutti, että
Aalto-yliopisto ei voi aloittaa toimintaansa, jos
yliopistolakia ei alkukesästä 2009 hyväksytä eduskunnassa.
- Saako Aalto-korkeakoulusäätiö ne tehtävät,
että se voi toimia yliopistona, määritellään yliopistolaissa.
Siinä säätiölle annetaan julkisen tehtävän
hoitaminen, Lehikoinen huomautti.
Paikalle saapuneita pariakymmentä TKK:n,
Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen
korkeakoulun lehtoria huoletti mm. se, miten
taataan, ettei Aalto-yliopiston 700 miljoonan euron
pääoman tuotosta ja 100 miljoonan euron
toimintamenorahoituksen lisäyksestä kaikki
mene tutkimukseen vaan että siitä ohjautuu riittävästi
myös opetukseen. Opettajien ja opiskelijoiden
lukumääräsuhde on kaikkein epäedullisin
juuri tekniikan puolella.
Anita Lehikoinen muistutti, että opetusministeriön
ohjaus tulee säilymään myös säätiöpohjaisessa
yliopistossa.
- Valtioneuvoston asetusta ja rahoitusmallia
hiotaan paraikaa. Opintojen läpäisy, kansainvälistyminen,
työllistyminen tulevat mittareihin
ehkä mukaan nykyistä suuremmalla painoarvolla.
Opiskelija/opettajasuhde on myös seurattava
indikaattori, Lehikoinen totesi.
Kuopion yliopiston hallintojohtaja Päivi Nerg
puhui Itä-Suomen yliopiston valmistelujen edistymisestä
sekä muutosjohtamisesta. Hän muistutti,
että muutostilanteessa on parempi olla subjekti kuin objekti – muutokseen kannattaa hypätä
mukaan.
- Ihmiset eivät ole muutoksen kohde, vaan ihmisissä
on muutos. Jos saa ihmiset mukaan, akateeminen
porukka kyllä tekee mitä vaan, Nerg
muistutti.
Johtamiselta poikkeustilanne vaatii kaikkein
eniten. Itä-Suomen yliopiston valmistelussa
hankalinta on Nergin mielestä ollut yhteisen organisaatiokulttuurin
syntyminen, koska niin monet
asiat on hoidettu Kuopiossa ja Joensuussa eri
tavoin. Johtamis- ja tietojärjestelmät, yt- ja luottamusmiessopimukset,
opintosuoritusjärjestelmät
ovat erilaisia.
Opettajat eivät joudu matkustamaan Kuopion
ja Joensuun välillä. Uusi yliopisto toimii kahdella
tai oikeastaan kolmella kampuksella, kun Savonlinnankin
kampus lasketaan mukaan. Yhdistyminen
näkyy eniten johtamisen tasolla. Opintoja aiotaan hoitaa nykyistä enemmän virtuaalisin keinoin.
Itä-Suomen yliopiston organisaatiorakenne
kiinnosti paikalle saapuneita Aalto-lehtoreita.
Keskustelusta paistoi se, että valmistelut Itä-Suomen
yliopistossa ovat paljon pitemmällä kuin
Aalto-yliopistossa. Kuopion ja Joensuun yliopistot
yhdistävässä hankkeessa henkilöstö on myös
ollut ilmiselvästi paremmin mukana.
Kirsti Sintonen
|