Vad är samhällelig växelverkan
Enligt lagen bör universiteten samverka med det övriga
samhället samt främja forskningsresultatens och
den konstnärliga verksamhetens genomslagskraft i
samhället. Då samhället finansierar två tredjedelar
av universitetens verksamhet är det rentav medborgarnas
plikt att vänta sig att verksamheten leder till
konkreta resultat.
I sin rapport 5:2013 beskriver Rådet för utvärdering
av högskolorna universitetens olika sätt att tolka
begreppet samhällelig växelverkan. Detta uppfattas
antingen som en separat serviceuppgift eller något
som ingår i den nytta som samhället får av utbildning
och forskningsrön.
Universitetens finansieringsmodell varken mäter
eller belönar denna växelverkan. De resurser som
satsats på växelverkan återbördas inte till universiteten.
Ur finansieringsmodellens synvinkel avslutas
processen när en vetenskaplig studie blivit godkänd.
Tillämpandet eller förmedlandet av forskningsresultaten
utanför universiteten har ingen prislapp.
Man har dock börjat diskutera möjligheten att ta med
växelverkan i finansieringsmodellen, vilket torde
stöda utvecklandet av uppgiften. Samtidigt bör man
dock komma ihåg att om denna tredje uppgift sköts
riktigt professionellt bör den medräknas i personalens
arbetstid.
Universitetsanställda uppträder regelbundet som
experter i media när det gäller att förklara och tolka
orsaker till diverse konflikter. Konstundervisningen
för sin del påverkar samhället i och med att konstnärerna
berikar medborgarnas liv, uppmuntrar till kreativitet,
ifrågasätter konventioner och förstärker samhällets
pluralism och därigenom demokratin.
I känsliga teman som rasism och religionsforskning
har hotbilderna ökat i oroväckande grad. I en
demokrati bör forskarna kunna rapportera om sina
forskningsrön i offentligheten. Således bör universiteten
både som arbetsgivare och med tanke på växelverkan
göra allt för att trygga personalens säkerhet.
Östra Finlands universitet stödde exemplariskt sina
forskare inför yttre hot.
Om den samhälleliga växelverkan betraktas genom
grunduppgifterna, heter nyckelordet kvalitet.
Enligt RUH:s rapport hänvisar universiteten dock
oftast bara till undervisningens och forskningens
volym. I synnerhet undervisningsvolymen bör ändå
fortfarande utökas. Av universitetens uppgiftsbeteckningar
hänvisar i dag endast hälften till undervisning
och forskning. Vid sidan av kvantitet bör man också
rapportera om kvalitet. När man jobbar för kvalitet är
det också viktigt att informera om lyckade åtgärder.
Ifall Finland vill uppnå framgång är långt förädlade produkter,
innovationer och nya immateriella tjänster
livsviktiga. Dessa kan klara sig i den globala ekonomiska
konkurrensen endast då kunnandet representerar
världens toppnivå. Därför spelar universitetens
samverkan med samhället en avgörande roll för Finlands
framtid.
Intressanta samhälleliga utmaningar kan även
representera andra än våra egna områden. Tänk bara
på UArctic-nätverket. En del av våra problem är ändå
globala. Den ekonomiska recessionen, ungdomsarbetslösheten,
virusinfektioner, den globala klimatförändringen
och miljöproblemen är utmaningar av
megaklass, som vi kan bemöta endast tillsammans
med forskare och medborgare i de utvecklande länderna.
Sannolika medel är då nya värderingar och
teknologiska lösningar. Med andra ord samhällelig
växelverkan.
Seppo Sainio
ordförande,
Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL
- Painetussa lehdessä sivu 5
|