Ledare
Digitalisering och kvalitetshöjning
Igen var det en fröjd att träffa studenterna i början av terminen.
Inte bara som grupp utan även som individer.
Olika personligheter, motivationsfaktorer och vardagens
tidtabeller blir synliga vid dessa träffar. Då man diskuterar
ansikte mot ansikte dyker det upp överraskande frågor och
idéer, förväntningar och bryderier. Dessa akademiska träffar är
verklig kvalitetstid.
”Det viktigaste i världen för människan är dägä”, diktade
M.A.Numminen i tiderna. ” Känslan av hunger går bort när dägä
sjunger.” Vad är dägä? Dägä är ett påhittat ord. Dägä är livets rytm
och mening. Dägä är lösningen till allt. Dägä får vardagen att rulla.
Dagens dägä heter digi (digitalisering).
Till vår regerings spetsprojekt hör utvecklandet av digitala
lärmiljöer vid högskolorna. Bra så. Samhället blir alltmer teknologiserat.
Universiteten bör leva i tiden, även vara föregångare.
För digitaliseringens del finns det vid universiteten kunnande och
fördomsfrihet men även försiktig kritik.
Vad innebär digitalisering? Det är lika med slopade fotokopior,
fri tillgång till information. Det innebär mobilt lärande, kanaler
för växelverkan och en kraftkälla för deltagarna.
Själv har jag uppfattat regeringens instruktioner så att var
och en borde besluta att lite höja ribban för sin prestation. Här är
digitaliseringen till hjälp. Den erbjuder nya alternativa verksamhetsmiljöer.
Digitaliseringen har gett oss alla tillgång till information. Har
alltså kunskapsförvaltare såsom universiteten blivit överflödiga?
Fel! För mottagarna är informationen onyttig eller rentav skadlig
om mottagaren inte kan värdera och bearbeta den till brukbar
kunskap. Förmågan att värdera information är just sådant grundläggande
kunnande som studenterna vill lära sig vid universiteten.
Detta sker i samband med en handledd inlärningsprocess och
genom hela studietiden. Kunnandet vidareutvecklas i arbetslivet,
och detta sker desto snabbare ju bättre man anammat färdigheterna
i livslångt lärande under studietiden.
Universitetsstudiernas pedagogiska principer baserar sig på
forskningsrön. Hur främjas principerna av de digitala miljöerna:
Hur används digitala media till att främja studerandebaserad undervisning,
växelverkan, flerformsstudier och internationalitet? Hur lär man ut det utforskande greppet,
hur stöder man inlärningen av
arbetslivsfärdigheter och den studerandes
personlighetsutveckling eller
hens inlärningsprocesser efter studierna?
Användningen av digitala media
kräver långsiktigt och målmedvetet
utvecklande där hela organisationen
är delaktig. Det här arbetet pågår hela
tiden.
Trots sparkurer och konkurrens
har universiteten effektivitet och
högklassigt kunnande som mål. Systematiskt
utvecklande av personalens
kunnande förbättrar resultaten och
utgör ett sätt att genomföra regeringens
spetsprojekt. Hela undervisningspersonalen
bör inom ramen för
sitt jobb ha möjlighet att vidareutbilda
sig i digitala media. I samband med
de årliga arbetsplanerna signalerar
arbetsgivaren hur mycket den värdesätter
utvecklandet av personalens
kunnande.
Seminarierummet och regelbundna
scheman har fortfarande sin
betydelse. En träff ansikte mot ansikte
erbjuder ofta det bästa forumet för
diskussion, gruppbildning och möten
mellan människor. Också det är en
arbetslivsfärdighet att man kommer
punktligt och förberedd, att man deltar
i diskussioner, ställer frågor och ger
egna konstruktiva förslag.
Digitaliseringen är här. Nu gäller
det att främja universitetets pedagogiska
principer med hjälp av både digitalisering
och andra typer av möten.
Seppo Sainio
ordförande, Förbundet för undervisningssektorn
vid universiteten YLL
- Painetussa lehdessä sivu 4
|