Sivistysyliopistosta
messuttiin
Sivistysyliopiston tulevaisuus kirvoitti kipakkaa
keskustelua Helsingin kirjamessuilla
lokakuun lopussa. “Sivistysyliopisto kilpailun
kourissa” -panelistit olivat eri linjoilla
siitä, ovatko yliopistot halunneet uudistusta.
Sitä vastoin väittämästä “huippututkimukseksi
ei voi julistautua” keskustelijat
olivat samaa mieltä.
Helsingissä 23.–26.10. järjestetyillä kirjamessuilla
oli kiinnostava paneeli aiheesta “Sivistysyliopisto
kilpailun kourissa.” Siihen osallistuivat opetusministeriön
valtiosihteeri Heljä Misukka, Taideteollisen
korkeakoulun ylioppilaskunnan puheenjohtaja
Noora Jaakkola sekä kasvatustieteen emeritusprofessori,
luovuustutkija Kari Uusikylä.
Haastattelijana toiminut Etsijä-lehden päätoimittaja
Henri Järvinen esitti panelisteille kolme ajankohtaista
teemaa, joiden pohjalle keskustelu rakentui.
Ensimmäinen oli yliopistolakiuudistusta koskeva
väite: yliopistouudistus parantaa yliopistojen
toimintaedellytyksiä. Opetusministeriölle
tämä oli Misukan mukaan selviö, mutta pian
aloittavan Aalto-yliopiston näkökulmasta ei niin
yksiselitteistä. Jaakkola pohtikin Aallolle luvatun
lisärahoituksen riittävyyttä ja sitä, mitä tapahtuu,
kun tuo rahoitus tulee myöhemmin yleiseen kilpailuun.
Kärkevimmin kantaa otti Uusikylä, joka epäili,
etteivät yliopistot väitteistä huolimatta kannattaisi
uudistusta. Hänen mukaansa sitä kannattavia puheenvuoroja
on vaikea löytää yliopistojen sisältä,
kun taas ankarasti vastustavia kantoja kuuluu kyllä.
Uusikylä viittasi vielä yleensä niin tasapuolisen
päätoimittaja Kirsti Sintosen (Acatiimi 7/2008,
19) esittämään väitteeseen, että uudistusta kirittää
tuijottaminen Shanghain-listaan ja yliopistojen
ranking-sijoituksiin. Misukka kiisti listan vaikutuksen ja vastasi väitteisiin vetoamalla lakiluonnoksesta
annettuun 130 lausuntoon, joista valtaosa
olisi myönteisiä. Hän myös kritisoi yliopistoopetusta
todeten, että “opiskelijat ansaitsevat parempaa
opetusta” ja että tässä suhteessa “professorit
voisivat katsoa peiliin”.
Annetaan opettajien opettaa
Toinen puheenaihe ei kirvoittanut juurikaan keskustelua.
Ilmeisesti väite yliopisto osana elinkeinoelämää
merkitsee uhkaa sivistykselle ei sisältänyt
suurempia vastakkainasetteluja. Jaakkola kuitenkin
totesi, ettei ulkopuolisten jäsenten tulo yliopistojen
hallituksiin ole saanut opiskelijoilta varauksetonta
kannatusta. Hänen mielestään olisi
tehtävä sellaisia ratkaisuja, että yliopistoyhteisön
sisällä säilyisi mahdollisuus päättää asioista. Nähtäväksi
jää, millaisen yliopistolain lopulta saamme.
Misukka totesi muutoksen merkitsevän päätösvallan
siirtymistä ministeriöstä yliopistoille ja
toisti toiveensa, että yliopistoissa arvostettaisiin
opetusta. Kasvatustieteilijä Uusikylä ei voinut olla
ihmettelemättä Misukan opetuksen laatuun kohdistamaa
kritiikkiä, eikä hän jakanut käsitystä
opetuksen surkeudesta.
Kolmannesta väitteestä vallitsi näennäinen yksimielisyys:
huippututkimukseksi ei voi julistautua.
Tätä mieltä olivat kaikki kolme. Järvinen ryyditti
väitettä kysymällä, eikö huippuja voi syntyä
poliittisilla päätöksillä. Uusikylä oli ehdottomasti
sitä mieltä, ettei tämä ole mahdollista. Luovuustutkijana
hän ei suinkaan ole huippuja ja lahjakkuutta
vastaan, mutta piti surkuhupaisana esimerkiksi
sitä tapaa, jolla Aalto-yliopisto julistautui
huippuyliopistoksi. Misukka yritti lieventää
asiaa toteamalla, ettei pitäisi tuijottaa tähän Raimo
Sailaksen epäonnistuneeseen nimivalintaan.
Se, mikä merkitsee, on halu olla kärjessä, mikä on
tässä tapauksessa hänestä kohdallaan.
Uusikylä puolestaan vastusti 1990-luvun perintönä
syntynyttä “huippuvouhotusta” ja peräsi
realismia yliopistouudistukseen: “annetaan opettajien
opettaa”. Hänestä “on ilo olla keskinkertainen
professori”. Tähän voisin lisätä vielä, ettei
“huippuja” voi olla ilman niitä “muita” – tavallisia,
keskinkertaisia tai jopa huonoja. Toisaalta, jos
urheilukilpailussa on kolme osallistujaa, kaikki
saavat mitalin, olivatpa tulokset mitä tahansa …
Olisiko se tavoiteltava tilanne?
Siinä missä Misukka halusi opiskelijoille laadukasta
opetusta, Jaakkola puolusti yliopistoja
työyhteisöinä. Hänen mielestään resurssoinnilla
voidaan vaikuttaa laatuun ja siksi onkin tärkeää,
mihin varoja suunnataan, ja siksi olisi panostettava
yliopiston perustehtäviin. Lisäksi hän toi esiin
tärkeän näkökohdan kysyessään, millä ehdoilla
huipulle pyritään. Jaakkola piti henkisen hyvinvoinnin
ulottuvuutta tärkeänä, jopa niin, että sen
pitäisi olla keskeinen laatumittari.
Henkisen hyvinvoinnin teemaa lukuun ottamatta
keskustelu ei tuonut esiin erityisiä uusia
asioita tai positioita, koska kukin panelisti ilmaisi
odotetut kantansa. Lyhyeltä keskustelulta ei toki
voinut muuta odottaakaan. Merkittävintä oli, että
tällainen keskustelu ylipäänsä järjestettiin. Sen
ajankohtaisuudesta kieli myös se, että monista
muista kirjamessujen tilaisuuksista poiketen yleisöä
kertyi paikalle paljon enemmän kuin oli istumapaikkoja
– varmaankin yli sata henkeä.
Lopuksi Uusikylä lainasi vielä Albert Einsteinin
sanoja: “On varottava saarnaamasta nuorille
menestymistä elämän päätarkoituksena. Työn
mielekkyyden niin koulussa kuin elämässä tulisi
olla työssä itsessään, sen tuloksissa ja merkityksessä
yhteisölle.” Tällaiselle pohjalle voisi ajatella sivistysyliopistonkin
edelleen rakentuvan.
Joel Kuortti
|