
Climbing the career steps
In recent years, many universities have created new career paths for teachers. Though they are a welcome sign of appreciation, many still consider the opportunities for teachers to progress to be too limited.
In recent years, many universities have created new career paths for teachers. Though they are a welcome sign of appreciation, many still consider the opportunities for teachers to progress to be too limited.
Moni yliopisto on viime vuosina luonut uuden uramallin opettajille. Ne ovat tervetullut arvostuksen osoitus, mutta samalla moni pitää opettajien etenemismahdollisuuksia edelleen liian niukkoina.
Hiukkasfyysikkona Paula Eerola tottui sietämään epätarkkuutta. Suomen Akatemian asioista uusi pääjohtaja puhuu varovaisesti, mutta tarkasti.
Work plans don’t always correspond to reality but they are important in making work visible.
Don’t tackle the problem alone – seek support from a research integrity adviser or your own association.
Jukolan talo, eteläisessä Hämeessä seisoo erään mäen pohjoisella rinteellä, liki Toukolan kylää. Sen läheisin ympäristö on kivinen tanner, mutta alempana alkaa pellot, joissa, ennenkuin talo oli häviöön mennyt, aaltoili teräinen vilja.
Jukolan talo, eteläisessä Hämeessä seisoo erään mäen pohjoisella rinteellä, liki Toukolan kylää. Sen läheisin ympäristö on kivinen tanner, mutta alempana alkaa pellot, joissa, ennenkuin talo oli häviöön mennyt, aaltoili teräinen vilja.
Jukolan talo, eteläisessä Hämeessä seisoo erään mäen pohjoisella rinteellä, liki Toukolan kylää. Sen läheisin ympäristö on kivinen tanner, mutta alempana alkaa pellot, joissa, ennenkuin talo oli häviöön mennyt, aaltoili teräinen vilja.
Tutkimus ja opetus ovat yliopistojen päätehtäviä, mutta mikä on yliopiston asiantuntijahenkilöstön paikka muuttuvassa yliopistossa?
Tänäkin keväänä yliopistolla avataan tietokoneelta yksi tietty järjestelmä ja aletaan tehdä työsuunnitelmaa vuodeksi eteenpäin.
Ensimmäinen Acatiimi-lehti ilmestyi 25 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi Acatiimi on käynyt läpi konseptiuudistuksen.
Doctoral researchers from outside the EU foresee no relief from bureaucracy.
The law is clear: no one should experience workplace bullying.
Although language courses are often held during working hours, not everyone is aware of this, or there is simply not enough time to study.
Kun Satu Koivisto väitteli vuonna 2013, tohtoreiden pelättiin valmistuvan kortistoon. Vajaassa kymmenessä vuodessa tilanne on kääntynyt päälaelleen. Nyt Koivisto on Haaga-Helian tutkimuspalvelujohtaja ja toivoo ammattikorkeakouluihin paljon nykyistä enemmän tohtoreita.
Parlamentaarinen TKI-työryhmä sai työnsä valmiiksi ennen joulua. Niin prosessiin kuin tulokseenkin voi olla tyytyväinen: Aiemmin yhdessä sovittuun tavoitteeseen pyritään nyt yhdessä tuumin eri toimijoiden roolit TKI-toiminnassa tunnistaen ja niitä kunnioittaen.
Kansainvälinen tiedemaailma käy kamppailua avoimemman tieteen puolesta. Onko avoimuudessa riskejä suomalaisen tieteen näkökulmasta?
Som mångårigt anställd vid Åbo Akademi var det en dramatisk dag när rektor Moira von Wright blev uppsagd med omedelbar verkan den 1 november förra året. Jag var ändå mer informerad än de flesta i och med mitt fackliga engagemang och min plats i Åbo Akademis universitetskollegium. Kan man avsätta rektor? Hur då? Och på vilka grunder?
Kun yhteiskunta haluaa tietää, miten on mennyt, paikalle kutsutaan hallintotieteen professori Jari Stenvall.
Den parlamentariska FUI-arbetsgruppen fick sitt arbete färdigt före jul. Vi kan vara nöjda med såväl processen som resultatet: Det tidigare överenskomna målet eftersträvas nu i samförstånd med respekt för olika aktörer och deras specifika roller i FUI-verksamheten.
The parliamentary R&D working group finished its work before Christmas. One can be satisfied with both the process and the result: the goal that was agreed upon together earlier will now be striven for in a mutual understanding, recognising and respecting the different players’ roles in R&D activities.
Professors outlined their thoughts on the future of science, and it tells of the present of science.